سازمان بیمه سلامت ایران جزئیات جدیدی از خدمات درمانی سرپایی تحت پوشش این بیمه را اعلام کرد. این خدمات با هدف کاهش هزینههای درمانی و تسهیل دسترسی بیمهشدگان به خدمات پزشکی ارائه میشوند و شامل طیف گستردهای از نیازهای روزمره درمانی هستند.
خدمات تحت پوشش
به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز بر اساس اعلام روابط عمومی این سازمان، خدمات سرپایی که با ارائه دفترچه یا کد ملی قابل دریافت است، شامل موارد زیر میشود:
ویزیت پزشک عمومی، متخصص و فوقتخصص
خدمات تشخیصی و پاراکلینیکی نظیر آزمایشها، رادیولوژی، سونوگرافی، سیتیاسکن و سایر تصویربرداریها
خدمات دارویی برای داروهای موجود در فهرست رسمی دارویی بیمه سلامت
خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و بیناییسنجی (با تجویز پزشک)
بخشی از خدمات دندانپزشکی برای گروههای خاص در مراکز طرف قرارداد
شرایط و میزان پرداخت
میزان پرداخت سهم بیمار برای این خدمات در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد تعرفه مصوب است. در مراکز خصوصی طرف قرارداد، سهم پرداختی بر اساس توافق با بیمه سلامت محاسبه میشود.
لازم به ذکر است دریافت این خدمات فقط در مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت امکانپذیر است. مراجعه به مراکز غیرطرف قرارداد، معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرد مگر در موارد خاص با طی مراحل اداری برای دریافت خسارت.
نسخهنویسی الکترونیک
نسخهنویسی الکترونیک نیز شرط اصلی دریافت خدمات دارویی و سرپایی است. نسخه باید توسط پزشک در سامانه ثبت شود و داروخانه یا مرکز ارائهدهنده خدمات با استفاده از کد ملی بیمار به آن دسترسی پیدا کند.
راه ارتباطی برای پیگیری مشکلات
در صورت بروز هرگونه مشکل، بیمهشدگان میتوانند با سامانه ۱۶۶۶ تماس بگیرند یا از طریق سامانههای ارتباط مردمی سازمان بیمه سلامت درخواست خود را پیگیری کنند.
برچسبها: بیمه سلامت، خدمات سرپایی، دارو، نسخه الکترونیک، درمان
منبع: ایسنا