جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طعم گردشگری با افراد تأثیرگذار دارای معلولیت

اشتراک‌گذاری در:

انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس و فدراسیون گردشگری خوراک به منظور توانمندسازی جمعیت معلولان کشور با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق میزهای گردشگری دسترس پذیر وخوراک با مشارکت بخش خصوصی، درنظر دارند نسبت به برگزاری مسابقه آشپزی و جشنواره منطقه ای ” طعم امید 2 ” با شعار  ” طعم گردشگری با افراد تاثیرگذار دارای معلولیت ”   در قالب طبخ غذاهای سنتی مبتنی بر فرهنگ خوراک استان های محور شمال کشور شامل گیلان، مازندران، گلستان و تهران اقدام نمایند. 

در انتخاب استان های فوق فرهنگ و نوع غذاهای سنتی و بومی این استان ها مدنظر می باشد، یعنی افراد دارای معلولیت حائز شرایط از گروه های جسمی حرکتی، نابینایان و سندرم داون می بایست با طبخ غذاهای موردنظر در مسابقه شرکت نمایند. 

این مسابقه که به صورت جشنواره و با هدف ارتقای دسترس پذیری افراد دارای معلولیت در صنعت گردشگری خوراک، احیا و ترویج غذاهای سنتی و فرهنگ خوراک بومی مناطق کشور، کمک به تقویت مهارت و اشتغال زایی افراد دارای معلولیت و تقویت خودباوری و ایجاد نشاط میان افراد دارای معلولیت طراحی شده است، در قالب سه مرحله اصلی: ثبت نام و ارزیابی اولیه فهرست و شرایط متقاضیان، اجرای مسابقه مقدماتی در استان های مذکور و برگزاری مسابقه نهایی در شهر تهران با حضور نفرات برتر استانی، برگزار خواهد شد. 

مراحل ارزیابی اولیه استانی براساس فهرست غذاهای انتخابی متقاضیان در این 4 استان انجام می شود و نفرات اول برگزیده از هر یک از گروه های معلولیتی فوق در استان، به مسابقه نهایی راه پیدا می¬ کنند. مجموعا 12 نفر برگزیده از چهار استان برای شرکت در مسابقه نهایی در تهران مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند و به 3 نفر برتر از گروه های معلولیتی جوایز بسیار نفیس نقدی مبلغ 100.000.000 ریال  اهدا خواهد شد. 

شرایط شرکت کنندگان :

  • افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی مشروط به استفاده از صندلی چرخ دار هنگام طبخ غذا؛
  • ( از میان افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی، تنها کسانی که فاقد دو دست هستند یا دچار معلولیت در هر دو دست می‌باشند، به تشخیص کمیته داوران و ارزیابان، می‌توانند بدون استفاده از صندلی چرخدار در مسابقه شرکت کنند.)
  • افراد دارای معلولیت نابینایی؛
  • افراد با سندرم داون؛
  • شرکت کنندگان باید بالای 15 سال باشد.
  • هر شرکت کننده ضمن معرفی 2 اولویت از میان فهرست غذاهای سنتی و بومی استان منتخب هنگام ثبت نام، می بایست با طبخ یکی از غذاهای انتخابی در محل همان استان در مسابقه شرکت نماید؛
  • غذای انتخابی می بایست با استان فرد شرکت کننده منطبق باشد
  • لزوم همراه داشتن یک نفر برای هر شرکت کننده دارای معلولیت (فرد همراه نباید به طور مستقیم در طبخ غذا دخالت داشته باشد)؛
  • هزینه های اعزام به محل مسابقه نهایی در تهران در صورت قرارگیری در فهرست برگزیدگان استانی بر عهده شرکت کنندگان می باشد؛ 
    هزینه شرکت در مسابقه
    برای شرکت در مسابقه، هزینه ثبت‌نام به مبلغ  ( 250.000  )  تومان می‌باشد.
    مبلغ فوق به شماره کارت 6333- 9807- 9972-6037 بانک ملی به نام بابک رحیمی توسط متقاضیان برای شرکت درمسابقات پرداخت شود.

این هزینه  در راستای جبران بخشی از هزینه های مسابقه مانند: هزینه های دبیرخانه ثبت نام، تبلیغات جشنواره و تولید محتوا، داوری، پذیرایی، اعزام ناظر به استان ها، صدور گواهینامه و تمامی خدمات و امکانات مرتبط با مسابقه خواهد بود.
شرایط بازپرداخت:
در صورتی که پس از بررسی‌های لازم، مشخص شود شرکت‌کننده شرایط لازم برای حضور در مسابقه را ندارد، مبلغ ثبت‌نام به صورت کامل به ایشان استرداد خواهد شد. مدت زمان بازپرداخت مبلغ حداکثر تا (10) روز کاری پس از اعلام نتیجه نهایی می‌باشد.

غذاهای سنتی مورد ارزیابی:
طبخ صرفا یکی از غذاهای زیر با اعلام دو اولویت از آن ها هنگام ثبت نام توسط شرکت کنندگان، باید انجام شود و این غذاها در مسابقه مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند:
غذاهای بومی و محلی محور شمال و تهران:
استان گیلان: شامی لپه –  شیرین قورمه  – کوکوی بادکوبه ای- ماهی فویج – اناربیج
استان مازندران: آغوز کوکو – بشته واش- سوسه خورش- کئی خورشت – ملا قورمه
استان گلستان: ماش پتی- -باسترمه – ترچین اسفناج -ترشی پلو – جوجه برشته
استان تهران : آش برگک – سماق پلو- اشکنه شنبلیله- دم پختک – دمی زردک 

معیارهای مورد ارزیابی :
 طعم پخت و مهارت در طبخ غذا همراه باکیفیت و مطابق با طرز تهیه اصلی (رسپی) 
 بهداشت فردی
 بهداشت فرایند طبخ
 ضایعات کمتر مواد غذایی
 چیدمان غذا و نحوه ارائه با رعایت فرهنگ و آداب خوراک بومی آن استان

کد خبر:699

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *