چالشهای اصلی:
- استرس و فشار روانی
بحرانهای ملی، نااطمینانی اقتصادی و اجتماعی موجب کاهش تمرکز و انگیزه دانشآموزان شده است؛ این تأثیرات بر نتایج کنکور قابلسنجش هستند . - نابرابری در دسترسی به امکانات آموزشی
تفاوت در کیفیت معلمان، کلاسهای کنکور و منابع در مناطق محروم و شهری باعث میشود نتایج کنکور بیشتر بازتابدهنده وضعیت اقتصادی–جغرافیایی باشند تا توان علمی . - بلبشوی مقررات و سردرگمی داوطلبان
تغییرات متعدد در آییننامهها (شیوهنامهها، تأثیر معدل، تعداد دفعات آزمون و…) باعث سردرگمی و هدررفت وقت آزمودنیها شدهاند دیدگاه کارشناسان:
فرزاد بایرامی (کارشناس آموزش): نتیجه کنکور تحت شرایط فعلی بازتابدهنده عوامل روانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، نه صرفاً تلاش فردی
فرنوش اصلیپور (روانشناس آموزشی):
فشار روانی بر داوطلبان در بحران به مراتب بیشتر است؛
احتمال وقوع اختلالات مانند پانیک یا PTSD وجود دارد؛
بدون بازنگری در شیوه برگزاری و حمایت روانی، نادیدهگرفتن سلامت روان نسل جوان است .
نتیجهگیری:
در این شرایط، برگزاری کنکور بدون تغییر یا حمایت کافی، نه تنها ناعادلانهست، بلکه به سلامت روان داوطلبان لطمه میزند و بازتابدهنده واقعی توان آنها نیست.
راهکارها:
بازنگری در زمان و شیوه آزمون؛
پشتیبانی روانی حرفهای؛
ایجاد عدالت آموزشی؛
شفافسازی و ثبات در مقررات کنکور برای کاهش اضطراب
در مجموع، اگرچه کنکور ابزاری استاندارد برای سنجش علمی است، اما در این دوران بحرانی نیازمند اصلاحات جدی برای بازتاب منصفانهتر تلاش دانشآموزان و حفاظت از سلامت روان آنهاست.