به گزارش عصر ایران، سعیده سادات موسوی، دکترای تکنولوژی آموزشی، با تأکید بر اهمیت تلفیق فناوری و آموزش در مدارس اظهار داشت: اگر نظام آموزشی کشور در این زمینه تحولی جدی ایجاد نکند، از جریان آموزش کارآمد جهانی عقب خواهد ماند.
او با اشاره به اینکه کودکان امروز به سرعت با فناوریهای نوین خو میگیرند، افزود: محدود کردن آنها راهحل درستی نیست. نخستین گام، پذیرش نقش فناوری در آموزش و گام بعدی، اجرای آن بر پایه نظریههای علمی و آموزشی روز است.
موسوی تأکید کرد فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی میتوانند به شکل چشمگیری کیفیت یادگیری را ارتقا دهند. در مقابل، بیتوجهی به یادگیری ترکیبی ممکن است باعث بیانگیزگی، بدبینی به مدرسه و حتی افزایش ترک تحصیل شود.
او نقش معلمان در این روند را حیاتی دانست و گفت: معلم باید از نقش سنتی انتقالدهنده صرف محتوا خارج شود و به راهنمای یادگیری و تسهیلگر فعالیتهای خلاقانه، حل مسئله و تعامل گروهی تبدیل گردد.
با این حال، موسوی چالشهایی همچون کمبود زیرساختها، نابرابری در دسترسی به فناوری میان مناطق مختلف، مقاومت بخشی از معلمان در برابر تغییر و شکاف دیجیتال را موانع اصلی اجرای این رویکرد دانست و بر لزوم برنامهریزی دقیق برای رفع آنها تأکید کرد.
منبع: عصر ایران
برچسبها: #آموزش #فناوری آموزشی #کلاس درس #هوش مصنوعی #واقعیت افزوده #یادگیری_ترکیبی