جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اختلالات یادگیری

اشتراک‌گذاری در:

سبک یادگیری فرزندتان را پیدا کنید

دکتر فتانه امیری
اگر فرزندتان دچار اختلال یادگیری است ، شما می توانید با شناسایی سبک یادگیری او فراگیری مفاهیم و مطالب اموزشی او را بهترهدایت و مدیریت کنید. هر فردی سبک یادگیری منحصر به فرد خود را دارد. زمانی که شما متوجه شوید فرزندتان مطابق با کدام سبک بهتر یاد می گیرد ، می توانید اقدامات و راهکارهای عملی را طبق سبک او پیش ببرید.
برخی از کودکان سبک یادگیری بینایی دارند یعنی با دیدن بهتر یاد می گیرند . با مشاهده و خواندن یادداشت ها و متون ، عکس ها و تصاویر، نقشه ها و نمودارها بهتر ارتباط می گیرند و راحت تر مطالب را درک می کنند و دیرتر فراموش می کنند. برای این کودکان از وسایل کمک آموزشی ، فیلم ، کتاب ، عکس و فلش کارت استفاده کنید . به کار بردن نقاشی ، نمودارها ، تصاویر رنگی و فهرست ها در اموزش مطالب بسیار موثر است. یادداشت برداری به درک بهترمطالب و طبقه بندی مفاهیم به او کمک می کند.
گروه دیگری از کودکان سبک یادگیری شنیداری دارند. این گروه با شنیدن بهتر یاد می گیرند. بحث های کلاسی، گفتگوها و دستورالعمل های شنیداری را بهتر درک می کنند. عاشق موسیقی هستند و در آزمون های شفاهی بهتر عمل می کنند. برای این کودکان می توانید از کتاب های صوتی و پادکست ها استفاده کنید. متن ها و یادداشت ها را با صدای بلند برای انها بخوانید. تکرار مطالب و مرور مباحث در درک بهتر دروس به آنان کمک می کند. استفاده از مطالب صوتی به تداعی کلمات و فراگیری سریعتر و ماندگارتردر این کودکان منجر می گردد و علاقه و انگیزه به یادگیری را تقویت می کند.
اگر کودکانی را می بینید که عاشق ورزش و نمایش ، رقص و هنرهای دست ساز هستند ، به دلیل این است که سبک یادگیری حرکتی دارند. این کودکان با انجام دادن فعالیت های عملی و حرکت کردن بهتر یاد می گیرند. لمس کردن ، کاوش کردن ، آزمایش کردن ، ورزش کردن لذت بخش ترین فعالیت ها برای کودکان با سبک یادگیری حرکتی است. برای این کودکان از ابزارهای مطالعه مبتنی بر فعالیت مانند ایفای نقش استفاده کنید . با کار تیمی و بازی های گروهی مفاهیم و مطالب را به آنان آموزش دهید. در محیط های خارج از کلاس و با انجام آزمایش و دست ورزی به او فرصت یادگیری بهتر بدهید.

اختلال خواندن در دانش آموزان به دوزبان علمی و ساده

اختلال خواندن یا دیسلکسیا (Dyslexia) یکی از اختلالات یادگیری است که به مشکل در پردازش زبان مربوط می‌شود. این اختلال معمولاً با دشواری در تشخیص و تجزیه و تحلیل صداهای زبان، خواندن سریع و روان، و درک متن همراه است. دانش‌آموزان مبتلا به دیسلکسیا ممکن است در خواندن کلمات با دقت، هجی کردن و نوشتن کلمات نیز مشکل داشته باشند. اگرچه توانایی ذهنی عمومی آنها نرمال یا بالاست، مشکلات مرتبط با دیسلکسیا باعث می‌شود تا در مدرسه و محیط‌های آموزشی با چالش مواجه شوند.

دیسلکسیا معمولاً به‌عنوان یک اختلال عصبی‌-تکاملی شناخته می‌شود و ممکن است از نظر ژنتیکی منتقل شود. درمان معمولاً شامل استفاده از روش‌های آموزشی خاص و تکنیک‌های تطبیقی برای بهبود مهارت‌های خواندن است.

توضیح ساده اختلال خواندن:

اختلال خواندن یعنی وقتی یک دانش‌آموز برای یاد گرفتن خواندن و فهمیدن کلمات و جملات مشکل دارد. بچه‌هایی که این مشکل را دارند، معمولاً وقتی می‌خواهند کلمه‌ها را بخوانند یا بنویسند، گیج می‌شوند و نمی‌توانند آنها را درست تشخیص دهند. حتی ممکن است کلمات را برعکس ببینند یا صداهای حروف را به‌سختی یاد بگیرند. این مشکل به معنی این نیست که آنها هوش پایینی دارند؛ بلکه مغز آنها به یک روش متفاوت کار می‌کند. با تمرین و کمک‌های مخصوص، مثل روش‌های ساده‌تر خواندن، می‌توانند بهتر یاد بگیرند و در مدرسه موفق شوند. این مشکل اغلب از بچگی شروع می‌شود و ممکن است به‌صورت ارثی به وجود بیاید.

دکتر فتانه امیری

تغییرات اولیه مغز ممکن است باعث اوتیسم شود

نویسنده: Mario Aguilera
ترجمه : دکتر فتانه امیری

محققان بینش های مهمی را در مورد چگونگی ایجاد اختلالات طیف اوتیسم (ASD) در مراحل اولیه شکل گیری مغز کشف کرده اند. با استفاده از تحقیقات روی مدل‌های موش، این تیم کشف کردند که عوامل محیطی که باعث علائم مشابه اوتیسم می‌شوند با تغییرات اولیه در فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز مرتبط هستند.

به طور خاص، آنها مشاهده کردند که تغییر موقت از انتقال دهنده عصبی بازدارنده GABA به انتقال دهنده عصبی تحریکی گلوتامات در موش های نوزاد می تواند منجر به ایجاد رفتارهای مشابه ASD، مانند اعمال تکراری و کاهش تعامل اجتماعی، در آینده شود. با مداخله در این مرحله اولیه و معکوس کردن سوئیچ انتقال دهنده عصبی، محققان توانستند از بروز این رفتارها در بزرگسالی جلوگیری کنند.

حقایق کلیدی

تغییرات اولیه انتقال دهنده عصبی در قشر پیش پیشانی مغز ممکن است باعث تحریک ASD شود.

مداخله در مراحل اولیه رشد مغز از رفتارهای مشابه اوتیسم در موش جلوگیری کرد.

مطالعه راه های جدیدی برای مداخله زودهنگام در اختلالات طیف اوتیسم ارائه می دهد.

اختلالات طیف اوتیسم (ASD) شامل آسیب خفیف تا شدید در توانایی های اجتماعی، رفتاری و ارتباطی است. این اختلالات می توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد در مدرسه، شغل و سایر زمینه های زندگی تأثیر بگذارند.
با این حال، محققان در مورد چگونگی ظهور این اختلالات در مراحل اولیه رشد دانش کافی ندارند.
عصب‌بیولوژیست‌های دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو شواهدی از تغییر رشد سیستم عصبی در مدل‌های موش مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم یافته‌اند.

آنها اشکال محیطی ناشی از ASD را به تغییرات در انتقال دهنده های عصبی، پیام رسان های شیمیایی که به نورون ها اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مرتبط کردند.
آنها همچنین کشف کردند که دستکاری این انتقال دهنده های عصبی در مراحل اولیه رشد می تواند از بروز رفتارهای اوتیسم مانند جلوگیری کند.

پروفسور نیکلاس اسپیتزر از دپارتمان نوروبیولوژی و موسسه کاولی گفت: «در جستجوی دلایل ریشه ای رفتارهای اختلال طیف اوتیسم در مغز، ما متوجه تغییر اولیه در انتقال دهنده های عصبی شدیم که کاندیدای خوبی برای علت اصلی است.

برای مغز و ذهن کنترل وقایع اولیه ای که باعث ایجاد ASD می شوند ممکن است به توسعه اشکال جدیدی از مداخله برای جلوگیری از بروز این رفتارها کمک کند.

تشخیص‌های ASD در سال‌های اخیر افزایش یافته است، اما اینکه چگونه این اختلالات در سطوح حیاتی سلولی و مولکولی ظاهر می‌شوند به خوبی شناخته نشده است.

نویسنده اصلی این مطالعه، دستیار دانشمند پروژه Swetha Godavarthi، و همکارانش بیان انتقال دهنده های عصبی را در قشر پیش پیشانی داخلی، ناحیه ای از مغز که اغلب در افراد مبتلا به ASD تحت تاثیر قرار می گیرد، بررسی کردند.

آنها این فرضیه را آزمایش کردند که تغییرات در نوع انتقال دهنده عصبی بیان شده توسط نورون ها در قشر جلوی مغز می تواند مسئول یک عدم تعادل شیمیایی باشد که باعث رفتارهای مشابه ASD می شود.

مطالعات قبلی افزایش بروز ASD را در فرزندان نشان داده بود، زمانی که زنان باردار پاسخ ایمنی افزایش یافته داشتند یا در سه ماهه اول در معرض داروهای خاصی قرار گرفتند (اشکال محیطی ASD).

محققان ASD را در موش ها با تزریق این عوامل محیطی در داخل رحم به موش ها بازتولید کردند. این عوامل باعث از بین رفتن مختصر انتقال دهنده عصبی “GABA” که مهار کننده است و افزایش انتقال دهنده عصبی “گلوتامات” که تحریک کننده است در موش های نوزادی شد.

اگرچه این سوئیچ فرستنده گابا به گلوتامات پس از چند هفته خودبه‌خود معکوس شد، موش‌های بالغ رفتارهای تغییر یافته نظافت مکرر و کاهش تعامل اجتماعی را نشان دادند.

نادیده گرفتن این کلید فرستنده اولیه در موش های نوزاد از ایجاد این رفتارهای اوتیسم مانند در بزرگسالان جلوگیری کرد.

اسپیتزر می‌گوید: «بیان محرک گابا در نورون‌هایی که گابا را با گلوتامات جایگزین کرده‌اند، از بروز رفتارهای تکراری کلیشه‌ای و کاهش تعامل اجتماعی جلوگیری می‌کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که تغییر فعالیت الکتریکی و نورون‌های هیجان‌انگیز نامناسب در مراحل اولیه رشد می‌تواند مجموعه سیستم عصبی را تغییر دهد.

تغییرات در بیان انتقال دهنده های عصبی در مراحل اولیه رشد، پیامدهایی برای سایر مسائل رفتاری در مراحل بعدی زندگی دارد، زیرا بقیه سیستم عصبی پس از آن بر روی پلت فرمی از سیم کشی معیوب ساخته می شود، شبیه به خانه ای که بر روی یک پایه ناپایدار ساخته شده است.

اسپیتزر گفت: «تغییر انتقال دهنده عصبی می تواند مجموعه سیستم عصبی را تغییر دهد و تأثیر عمیقی در پایین دست داشته باشد.

محققان می گویند نتایج جدید با سایر شواهدی همخوانی دارد که نشان می دهد تغییر سیگنال در سیستم عصبی در مراحل اولیه رشد می تواند بعداً با بالغ شدن مغز پیامدهای منفی داشته باشد.

UCSD:منبع

چگونه انجام تکالیف کودکان دچار اختلالات یادگیری را مدیریت کنیم؟

چه عواملی باعث بروز اختلال یادگیری در کودکان می شود ؟

مانند بسیاری از اختلالات عوامل موثر در بروز اختلال یادگیری در کودکان مربوط به عوامل قبل از تولد، هنگام تولد و بعد از تولد است. عوامل قبل از تولد مربوط به داروهایی است که که تاثیر منفی بر رشد جنین دارد. انواع الکل ها و مواد مخدر که والدین مصرف می کنند برای جنین خطرناک است. اشعه عایی که مادر در معرض آنها قرار می گیرد و استرس هایی که در هنگام بارداری برای مادر ایجاد می شود، از عوامل موثر برآمادگی ابتلای جنین به اختلالات یادگیری پس از تولد است

اتفاقات زمان بارداری اعم از ضربه به سر نوزاد، نرسیدن اکسیژن به کودک می تواند مشکلات جسمی و ذهنی برای کودکان ایجاد می کند. از عوامل بعد از تولد تصادفاتی که باعث ضربه های مغزی و عصبی می شود، مسمومیت های شیمیایی، حوادث طبیعی و هر عاملی که منجر به کندی رشد عصبی برای کودکان می شود می توان نام برد. محیطهایی که از نظر آموزشی ضعیف هستند و یا دچار کمبود محرک انگیزشی برای ایجاد فعالیت های یادگیری در کودکان است شرایط را برای اختلال یادگیری در کودکان فراهم و تشدید می کند.

وظایف والدینی که فرزند مبتلا به اختلال یادگیری دارند
فرزندتان را از نظر سلامت جسمی و ذهنی توسط متخصصین چک کنید.
اسباب بازی های ساده و کاربردی برای فرزندتان بخرید
در پاسخ به سوالات او از جملات ساده و مختصر و تفهیمی استفاده کنید.
اوفات بیشتری برای بازی با او اختصاص دهید
برای فرزندتان کتاب بخوانید و او را به کتابخوانی تشویق کنید
هیچگاه او را سرزنش نکنید و به جای ایراد گرفتن نقاط مثبت او را یادآور شوید
فضای منزل و محل آموزشی را امن و آرام کنید
به او مسولیت های ساده بدهید و استقلال و اعتماد به نفس او را تشویق کنید
مطالب آموزشی فرزندتان را ساده و در گام های کوچک ارایه دهید
تمرینات مستمر و تشویق پیشرفت های هر چند کوچک او را فراموش نکنید
ارتباط مستمر با مدرسه و معلم و مدیر او داشته باشید
معلم او را بخاطر صبوری و همراهی با شما و فرزندتان تقدیر کنید

این بخش از سایت برای ارایه نکات آموزشی در مورد دانش آموزان دارای معلولیت و کودکان دچار اختلالات یادگیری ، اتیسم و بیش فعالی است . هدف ارایه نکات ساده و مهمی است که میتواند به والدین و معلمان کمک کند تا راهکار مناسبی برای حل مشکلات یادگیری و رفتاری کودکان در پیش بگیرند.
قبل از هر چیز باید شباهت ها و تفاوت های چند اصطلاح رایج “اختلال ، سندرم و بیماری” در حوزه روانشناسی را که بسیارپر تکرار هستند را مشخص کنیم . این اصطلاحات گاها و اشتباها به جای هم استفاده می شوند که لازم هست معلمین و والدین با تشخیص هر کدام ، راه درمانی مناسب را پیش بگیرند. توضیح کوتاه در مورد هرکدام از کلمات اختلالات و سندرم و بیماری ارائه داده می‌شود.
سندرم Syndrome به مجموعه ای از ناهنجاری هایی گفته میشود که قابل تشخیص هستند و معمولا در فرد با هم پدیدار می شوند. سندرم ها اکثرا به نام پزشکی که اولین بار آنها را در افراد تشخیص داده نامگذاری شده اند. مانند سندرم داون ، سندرم اسپرگر ، سندرم استکهلم…..
بیماری lllness وجود مشکلی در بدن است که باعث مختل شدن عملکرد طبیعی بدن می شود و هر بیماری علایم و نشانه های خاص خود را دارد. بیماری وضعیتی ثابت دارد ولی سندرم به گروهی از علایم اشاره دارد. بیماری‌ها توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند در حالیکه اختلالات باید توسط رانپزشک و روانشناس مورد بررسی و تشخیص قرار بگیرد.
گاهی اوقات نیز یک سندرم ممکن است به دلیل تعدادی از بیماری ها ایجاد شود
اختلال Disorder به معنی بی نظمی و آشفتگی است و به مشکلات ناشی از یک بیماری گفته می شود که در قسمتی از بدن یا ذهن افراد وعملکرد آنها ایجاد می کند . مانند اختلالات یادگیری ، اختلالات روانی و رفتاری. اختلال از کلمه بیماری که نوعی ناخوشی بدنی و ذهنی است متمایزاست .

اختلالات یادگیری چیست ؟

اگر کودک شما با وجود داشتن هوش طبیعی و بهره مندی ازامکانات آموزشی مناسب ، در مدرسه و انجام تکالیف مشکل دارد ، مطالبی که در این بخش ارایه می شود به شما کمک می کند مشکلات یادگیری کودکتان را تشخیص دهید و تا اندازه ای رفع نمایید.
خیلی ساده باید بدانید کودکان و بزرگسالانی که دچار اختلال یادگیری هستند یزها را متفاوت می بینند و متفاوت درک می کنند . این افراد ازبا اینکه از هوش طبیعی برخوردارند ولی در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها دچار مشکل هستند.
رایج ترین انواع اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن ، نوشتن ، محاسبه کردن و استدلال است . باید دقت شود نوع آموزش کودکانی که دارای ناتوانی یادگیری هستند باید متناسب با سبک های یادگیری مخصوص آنها باشد تا بتوانند در فراگیری دروس موفق عمل کنند.

علایم اختلالات یادگیری چیست ؟

توجه به علایم و نشانه های شایع اختلالات یادگیری در سنین مختلف ، می تواند به والدین و مربیان به حل مشکل کودکان کمک کند. این علایم میتواند شامل مشکلات تلفظ کلمات ، مشکل در ریتم و قافیه ، مشکل در یادگیری الفبا ، اعداد، رنگ ها ، اشکال و روزهای هفته ، مشکل در انجام کارهای روتین … باشد.
در سنین بالاتر مشکلاتی مانند درک محاسبات ریاضی ، مشکل در درک سوالات تشریحی ، عدم علاقه به خواندن و نوشتن ، دست خط بد ، بی انضباطی ، عدم توانایی در بیان افکار ، نوشتن کلمات با املاهای متفاوت ، مشکل در بخاطر سپاری مطالب ، مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و کلمات ، …..

چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری می شود ؟

عوامل ژنتیکی و خانوادگی
عوامل دوران بارداری و نوزادی
اسیب های روانی
ضربه های جسمی
مصرف مواد سمی

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *