در نشست مشترک وزرای ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و رؤسای فدراسیونهای ورزشی، بر لزوم همکاری سهجانبه میان وزارتخانههای ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت تأکید شد؛ همکاریای که میتواند نقش بسزایی در کاهش کمتحرکی در جامعه و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر ایفا کند. به گفته رئیس فدراسیون ورزشهای جانبازان و توانیابان، این تعامل نهتنها برای عموم جامعه، بلکه بهویژه برای افراد دارای معلولیت از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از روابط عمومی فدراسیون ورزشهای جانبازان و توانیابان، دکتر احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان، به همراه دکتر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، نشست مشترکی را با حضور رؤسای فدراسیونهای ورزشی برگزار کردند.
دکتر کوهپایهزاده رئیس فدراسیون ورزشهای جانبازان و توانیابان، ضمن اشاره به اهمیت این جلسه، اظهار داشت:
در این نشست، موضوعات مختلفی با وزرای محترم مطرح شد که یکی از مهمترین آنها، بحث کاهش کمتحرکی و بیتحرکی در سطح جامعه بود. با توجه به تأثیر مستقیم این معضل بر بروز بیماریهای غیرواگیر از جمله فشار خون و دیابت، ضرورت دارد سه وزارتخانه بهداشت، ورزش و جوانان، و آموزش و پرورش در راستای حل این مشکل همکاری نزدیکتری داشته باشند. این مسئله در جامعه معلولین نمود بیشتری دارد و اهمیت فعالیت فیزیکی در این قشر دوچندان است.
وی در ادامه افزود: موضوع مهم دیگر، سهم ورزش معلولین در نظام آموزش و پرورش نسبت به جمعیت آنان بود که تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. برای نخستین بار، در مسابقات دانشآموزی شاهد نتایج اثرگذار این حوزه بودیم که با استقبال وزیر آموزش و پرورش نیز مواجه شد. تغییر نگرش مدیران مدارس و بدنه آموزش و پرورش نسبت به اهمیت تحرک فیزیکی دانشآموزان امری ضروری است. اگرچه همکاریهایی در این زمینه صورت گرفته، اما این اقدامات هنوز کافی و رضایتبخش نیست. باید درهای مدارس به روی کارشناسان ورزشی گشوده شود تا بتوانیم استعدادها را شناسایی و ورزش را در مدارس توسعه دهیم. تقویت زیرساختهای ورزشی در آموزش و پرورش، بهویژه تأمین تجهیزات ورزشی، از جمله موضوعاتی است که باید برای آن چارهاندیشی شود تا محیطی مناسب برای فعالیت بدنی دانشآموزان فراهم گردد.
رئیس فدراسیون همچنین تأکید کرد: نکته دیگر، ایجاد مشوقهای ورزشی برای دانشآموزان است؛ برگزاری مسابقات ورزشی در سطوح استانی تا کشوری میتواند عاملی انگیزشی باشد. همچنین در بخش مدیران و معلمان نیز باید تدابیری اندیشیده شود تا مشارکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزی، امتیازاتی برای آنان در پی داشته باشد.
وی در پایان به اهمیت توجه به محتوای کتابهای درسی اشاره کرد و گفت: ضروری است قهرمانان و اسطورههای ورزشی، بهویژه ورزشکاران معلول، در محتوای کتابهای درسی گنجانده شوند تا بهعنوان الگوهایی الهامبخش برای دانشآموزان مطرح گردند. این پیشنهاد نیز با استقبال وزرای محترم مواجه شد و امیدواریم این نشستها با اثربخشی هرچه بیشتر ادامه یابد.