۸۵ تا ۹۰ درصد دانش آموزان دیگر هیچ انگیزهای برای یادگیری این محتواها ندارند. مدارس ما از تحولات جهانی عقب افتادهاند. در حالی که جهان به سمت آموزش مهارتمحور و کاربردی حرکت کرده است.
به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از عصرایران، یک کارشناس آموزش به خبرآنلاین گفت: «دانشآموزان دیگر امیدی ندارند که با تحصیلات دانشگاهی بتوانند به شغل و درآمد مناسبی برسند. بسیاری از آنها به جای ادامه تحصیل، ترجیح میدهند زودتر وارد بازار کار شوند، چه در فضای مجازی، چه در مشاغل آزاد. این خطر بزرگی است که متأسفانه در جامعه ما با سرعت بالایی در حال وقوع است.»
به گزارش خبرآنلاین، روزهای سخت آموزش و پرورش در سال گذشته هم (۱۴۰۳) تکرار شد، با همان چالشهای قدیمی، چالشهایی مانند کمبود معلم، وضعیت سخت معیشتی معلمان، تعطیلی پی در پی مدارس به دلیل آلودگی هوا و سرما، دانشآموزانی که دیگر با حال و هوای آموزش در مدرسهها سازگاری ندارند و مواردی دیگر، شرایط سخت برای نهاد آموزش طوری شده که برخی کارشناسها معتقدند نه مدرسه اولویت دانشآموز است نه آموزش و پرورش اولویت دولت، «جاییکه شرایط اقتصادی مساعد نباشد اولین ضربه خسارتبار به آموزش وارد میشود.» این را محمدرضا نیکنژاد به خبرآنلاین میگوید؛ این کارشناس آموزش معتقد است: «اگر تغییرات اساسی در سیاستهای آموزشی رخ ندهد، آینده چندان امیدوارکننده نخواهد بود.»
در این گفتوگو مسائل مربوط به عدالت آموزشی، ترک تحصیل، عدم استقبال دانشآموزان از محتوای آموزشی کتابهای درسی، کمبود مععلم و وضعیت معیشتی معلمان مورد توجه قرار گرفته است.