جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارزیابی خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی معلولان

اشتراک‌گذاری در:

پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به ارزیابی قانون حمایت از حقوق معلولان در فصل خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی پرداخت. این گزارش به ارزیابی اجرای فصل سوم قانون حمایت از حقوق معلولان(ماده ۶ و ۷) که مربوط به خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی است، می‌پردازد. مهمترین نکات گزارش عبارتند از:

ماده 6: پوشش بیمه سلامت برای افراد دارای معلولیت شامل درمان و توانبخشی جسمی و روانی است. تاکنون 72% افراد دارای معلولیت برای استفاده از این خدمات نشان‌دار شده‌اند، اما این فقط نیمی از کل افراد معلول ثبت شده را شامل می‌شود. تنها 53% از بیمه‌شدگان از این خدمات بهره‌مند شده‌اند و 3% هزینه‌ها صرف توانبخشی شده است.

ماده 7: حق پرستاری برای افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود. تنها 18% واجدان شرایط از این حق بهره‌مند شده‌اند و حق پرستاری پرداختی فقط 20% هزینه‌های واقعی پرستاری را پوشش می‌دهد. تسری این حق به سالمندان معلول به دلیل ابهام در قانون به صورت کامل اجرا نشده است.

خلاصه مدیریتی؛

شرح مسئله: قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب 1396، مهمترین سند سیاستگذاری اجتماعی در ایران برای افراد دارای معلولیت است. تاکنون ارزیابی دقیقی از اجرای این قانون صورت نگرفته و گزارش حاضر به ارزیابی عملکرد فصل سوم این قانون پرداخته است.یافته‌های کلیدی:تعداد افراد معلول ثبت شده در سال 1401 حدود 1،413،879 نفر بوده است که 45% آنها دچار معلولیت شدید و خیلی شدید هستند.سازوکار اجرایی ماده 6 وابسته به تفاهم‌نامه‌های سالیانه بین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی است و تاکنون تنها دو تفاهم‌نامه منعقد شده است.تنها 53% افراد نشان‌دار شده از خدمات بیمه سلامت استفاده کرده‌اند و 38% کل افراد معلول ثبت شده از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.خدمات ارائه شده عمدتاً درمانی بوده و تنها 3% آن‌ها توانبخشی را شامل می‌شود.در سال 1401، تعداد 73،083 نفر (18% مشمولان) حق پرستاری دریافت کرده‌اند و 119،453 نفر در نوبت دریافت این حق هستند.حق پرستاری تنها 20% هزینه‌های واقعی پرستاری را پوشش می‌دهد و تسری این حق به سالمندان معلول به دلیل ابهام در قانون به صورت کامل اجرا نشده است.

پیشنهادات؛

  • پیگیری عملکرد کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون
  • تسهیل و تسریع در فرایند پوشش افراد دارای معلولیت ذیل ماده 6
  • شناسایی و رفع موانع بهره‌مندی نیمی از افراد تحت پوشش بیمه سلامت که تاکنون از خدمات ماده 6 استفاده نکرده‌اند
  • طراحی پایگاه داده توانبخشی جهت تأمین مطالبات جامعه افراد دارای معلولیت
  • بررسی پیامدهای تغییر مرجع گزارش‌گیری در سال‌های اخیر.مذاکره با نهادهای متولی بیمه و افزایش کد خدمات مورد نیاز افراد معلول
  • توسعه مراکز توانبخشی متناسب با نیاز افراد معلول در مناطق مختلف کشور
  • تعریف بسته‌های توانبخشی روانی و طراحی بسته خدمات دندانپزشکی
  • پوشش وسایل و تجهیزات توانبخشی ذیل خدمات ماده 6 با توجه به تأثیر تورم
    اصلاح تبصره 2 ماده 7 و تغییر به “سالمندان با درجه معلولیت متوسط و بیش از آن”
  • آگاهی‌رسانی به جامعه افراد دارای معلولیت جهت بهره‌مندی از خدمات

این گزارش نشان‌دهنده شکاف‌های عمده در اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و نیاز به اصلاحات و پیگیری‌های جدی جهت بهبود شرایط افراد دارای معلولیت است.

کد خبر:666

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *