جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خانه – موزه مینایی

اشتراک‌گذاری در:

براساس گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز خانه مینایی با ۴۶۶ متر مربع مساحت مربوط به عصر ناصری است و در تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از میدان منیریه، کوچه مسلم کریمی طینت، پلاک ۵ واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
این خانه از معماری ارزشمندی برخوردار بوده و همه نشانه‌های معماری قدیم ایران، از آب انبار و اتاق‌های زمستانه و تابستانه گرفته تا طاقچه، آینه‌کاری و حوض قدیمی را دارد. خانه مینایی روزگاری جزو املاک منیریه مادر کامران میرزا نایب السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه بود.
پس از فوت کامران میرزا، زمین‌های این محله به عبدالحسین میرزا فرمانفرما نوه سردارعباس‌میرزا، یکی از شاهزاداه‌های قاجاری و نخست وزیر ایران فروخته شد.

خانه مینایی، پس از چندین بار دست‌ به‌ دست‌ شدن، فرهاد مینایی در سال ۱۳۴۵ آن را از تقی‌رضا، یکی از قصاب‌های معروف تهران، به قیمت ۱۴۰ هزار تومان خریداری کرد.

خانه‌ای که به نام خانه مینایی می‌شناسیم، از معدود املاک باقیمانده از منیرالسلطنه در محله منیریه است که واجد ارزش تاریخی بسیار است.
این خانه سال ها پیش به ثبت ملی رسید و بعد از سال‌ها کش و قوس و قرار گرفتن در معرض آسیب، برای حفظ و نگهداری، شهریور سال ۹۰ توسط شهرداری از ورثه فرهاد مینایی خریداری شد و سازمان زیباسازی شهر تهران مسئولیت بازسازی و مرمت این خانه را برعهده گرفت.

این خانه در دل پایتخت و در خیابان ولیعصر قرار است روایت گر خیابان ولیعصر (عج) باشد. در کنار برج های سر به فلک کشیده تهران خانه هایی هستند که روایت گر تاریخ این مرز و بوم است که خانه مینایی یکی از این خانه ها است.

کد خبر:421

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *