جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هنرمندی که «خواستن» را به تصویر میکشد

اشتراک‌گذاری در:

محمد تینونی با بیان این جمله که “من مشکلاتم را شکست دادم و تسلیم آنها نشدم” ، متولد ١٣۷۶ از کرمان، نقاش و کارشناس نرم‌افزار کامپیوتر است، در مصاحبه با پایگاه خبری پهنه پرواز، در معرفی خود و فعالیت‌هایش چنین گفت:

من محمد تینونی هستم و معلولیت جسمی-حرکتی شدید دارم. با وجود داشتن این معلولیت، و با وجود تمام سختی‌ها و چالش‌ها، همیشه بهترین تلاش خودم را کرده‌ام. بعد از پایان تحصیلات و گرفتن دیپلم، وارد دانشگاه شدم و در رشته نرم‌افزار کامپیوتر، ادامه تحصیل دادم. و از دانشکده فنی شهید چمران کرمان، مدرک لیسانس نرم‌افزار کامپیوتر گرفتم. 

این هنرمند با اشاره به اینکه استعداد و اشتیاق زیادی به هنر نقاشی در خود می دید اضافه کرد: چهار سال به فراگیری هنر نقاشی پرداختم. و با تمام وجود، برای پیشرفت در این رشته هنری تلاش کردم.

تینونی، در مورد مشکلات زندگی‌ خود گفت : مشکلات و چالش‌های بسیاری داشته‌ام، که دوست ندارم بخش خیلی زیادی از آنها را بازگو کنم. ولی همانطور که می‌دانید، برای یک شخص دارای معلولیت جسمی-حرکتی شدید، حتی انجام فعالیت‌های بسیار ساده و کارهای روزمره و شخصی نیز بسیار دشوارتر از افراد معمولی است. چه برسد به این که با تمام این مشکلات، به کارهای هنری هم پرداخته شود و فعالیت‌های هنری و اجتماعی نیز داشته باشیم. ولی با تمام این تفاسیر، من مشکلاتم را شکست دادم و تسلیم آنها نشدم.

این نقاش با ذوق در مورد تلاش خود بیان کرد: اولین مشوق بنده خانواده‌ام بود؛ و در مراحل بعدی، فقط این من بودم که خودم را به تلاش بیشتر و داشتن صبر و شکیبایی بیشتر و از دست ندادن امید و انگیزه، دعوت می‌کردم.

تینونی در مورد افتخاراتی که در حوزه نقاشی کسب کرده‌ است ، اضافه کردند: در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، در جشنواره بین‌المللی همام تهران، جزو نفرات برتر، از دیدگاه داوران شدم؛ و همچنین به مناسبت هفته معلولین، یک نمایشگاه افرادی در کرمان برپا کردم.

از محمد تینونی، درباره اهدافش پرسیدیم.  در جواب، اینگونه شرح داد: هدف من این است که به جایی برسم، که نه تنها خانواده، بلکه جامعه نیز به وجود من افتخار کند. هدفم از نقاشی کشیدن این است که به خودم نشان بدهم: «معلولیت، محدودیت نیست».

در انتها، از سایر فعالیت‌های اجتماعی و هنری ایشان پرسیدیم و اینگونه پاسخ دادند:
در حال حاضر، فقط مشغول کشیدن نقاشی هستم. بجز شرکت در جشنواره همام، در آبان‌ماه ١۴٠٢، در آذرماه (یک ماه پس از آن) نمایشگاهی انفرادی، در زادگاهم کرمان برگزار کردم. تاکنون از همین راه نقاشی کشیدن و فروش تابلوها، درآمد نیز داشته‌ام. و سفارش نقاشی نیز می‌پذیرم.

پهنه پرواز، فرصتی برای شناخت هر چه بیشتر افراد دارای معلولیت از مفهوم «انسان و توانایی‌هایی که دارد» فراهم می‌آورد. مفهومی که شاید در پس تردیدها، القاهای نادرست و باورهای کهنه و محدودکننده‌ای که توانایی را زیر سوال می‌برند، کمتر دیده شده باشد.

استعدادها و پتانسیل‌های انسان، هرگز با هیچ اتفاقی محدود نمی‌شود. حتی معلولیت نیز نمی‌تواند اراده و نیروی انسان‌ها را ناکارآمد کند؛ چه بسا بودن در چنین موقعیت‌های سخت جسمی و ذهنی، حتی باعث خلق شگفتی‌هایی شود، که نمونه‌های آن را بارها و بارها در این مجموعه بررسی کردیم؛ و از افراد موفق و توانا در این جامعه خاص، نام بردیم.

امید است که تمام انسان‌ها به نیروهای درونی خود باور داشته باشند و این روایت‌ها، که از افراد توانمند ارائه می‌شود، انگیزه و اشتیاق لازم را برای نوجوانان و جوانان دارای معلولیت نیز فراهم آورد.

کد خبر:262

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *