جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه می‌تونیم به خودشناسی برسیم؟

اشتراک‌گذاری در:

خودشناسی یکی از مهم‌ترین عوامل در توسعه فردی هست

این کار می‌تونه تأثیرات زیادی روی تمام بخش‌های زندگی انسان‌ها داشته باشه. بهبود روابط درک بهتر احساسات و رفتارهایی که نشون می‌دیم می‌تونیم با دیگران ارتباط بهتری داشته باشیم خودشناسی کمک می‌کنه تا بتونیم رفتارهای شفاف‌تر و صادقانه‌تری داشته باشیم.
همین عامل باعث می‌شه تا دیگران بتونن بهتر متوجه افکار و احساسات ما بشن در نتیجه روابط با آدم‌هایی که هم فرکانس هستیم عمیق‌تر می‌شه.
همچنین باعث می‌شه تا در برابر مشکلاتی که برامون به وجود میاد منطقی‌تر، خلاق‌تر و با تفکر بهتر و بیشتر اقدام کنیم و به مرور زمان در زندگی پخته‌تر و آگاهانه‌تر رفتار کنیم که تمام این موارد باعث می‌شه تا هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی موفق‌تر عمل کنیم

تاثیر خودشناسی بر سلامت روان 

وقتی که به خودشناسی برسیم و خودمون رو اونجوری که هستیم بشناسیم؛ یعنی به تمام احساسات عواطف خودمون آگاه باشیم وجه نقاط ضعف و قوت خودمون می‌شیم و با کار کردن روی نقاط ضعف می‌تونیم به سلامت روان خودمون کمک کنیم.

پذیرش یا مسئولیت پذیری ۱۰۰ درصد

خودشناسی باعث می‌شه تا نقاط ضعف و نقاط قوتمون رو بشناسیم. این پذیرش و آگاهی نسبت به خود هم عزت نفس رو ارتقا و بهبود می‌ده و هم باعث می‌شه تا درباره مشکلات و مسائل زندگی نترسیم ناامیدی نشیم و خودمون رو نبازیم و در نهایت با موفقیت بیشتری از دل مشکلات بیرون بیایم همچنین باعث می‌شه تا در چرخه تکرار گیر نکنیم

توسعه فردی

با خودشناسی و آگاهی نسبت به صفات و خصوصیاتی که داریم می‌تونیم روی استعدادهایی که در ما وجود داره اما به دلایل مختلفی کشف نشده کار کنیم اون‌ها را پرورش بدیم. در بسیاری اوقات از دل این کشف و شهود هست که پی می‌بریم رسالت شخصی ما چی هست و به چه دلیل و هدفی در این دنیا زندگی می‌کنیم.
وقتی که خودمون رو بهتر بشناسیم و با شناخت درست و دقیقی از خودمون داریم در مسیر رسالتمون هم قرار بگیریم ۱۰۰ درصد رضایتی که از زندگی داریم افزایش پیدا می‌کنه چون تونستیم به نیازها و خواسته‌هایی که داریم برسیم و خوشبختی رو بیشتر تجربه کنیم

اگر دقت کنید همه این عوامل هم سلامت روان رو تضمین می‌کنه و هم سلامت جسم رو

اعتماد به نفس و تأثیر اون روی خودشناسی و برعکس

هر چقدر بیشتر خودمون رو بشناسیم یعنی نقاط ضعف و قوت خودمون رو بهتر بدونیم باعث می‌شه تا بتونیم روی جنبه‌های مختلف وجودیم کار کنیم. اگر نقاط قوت خودمون رو بدونیم روی اون مسائل کار می‌کنیم و از دل همون‌ها به یک توانایی و مهارت می‌رسیم که باعث می‌شه تا اعتماد به نفسمون افزایش پیدا کنه.

برخی از روانشناسان معتقدند که اگر شما مثلاً در درس ریاضی ضعیف هستید اما در درس ادبیات قوی هستید باید روی ادبیاتتون کار کنید چون استعداد شما در ادبیات هست و از دل ادبیات می‌تونید به رشد و پیشرفت برسید اما متاسفانه بسیاری از والدین این نکته رو نمی‌دونند در نتیجه روی نقاط ضعف فرزندشون که تو این مثال ریاضی هست کار می‌کنند تا فرزندشون در تمام سطوح به یک میزان رشد کنه.

نوشتن خاطرات روزانه و تاثیری که روی خودشناسی میذاره

وقتی که خاطراتتون رو می‌نویسید و احساسات و تجربیاتتون رو توضیح می‌دید باعث می‌شه تا متوجه بشید که در چه شرایطی چه احساساتی دارید و چگونه رفتار می‌کنید. تمام این موارد به خودشناسی شما کمک می‌کنه تا هم نقاط قوت و هم نقاط ضعفتون رو بهتر بشناسید و در نتیجه بتونید بقیه مسیر رو که در بالا توضیح دادیم رو ادامه بدید و روی خودتون کار کنید.
خاطره‌نویسی همچنین باعث می‌شه تا ما رفتارهای دیگران را هم در واکنش با رفتارها و احساسات و صحبت‌هایی که داشتیم یادداشت کنیم. این کار باعث می‌شه تا متوجه رفتار دیگران هم بشیم و بهتر بتونیم در روابطمون رفتارمون رو باهاشون تنظیم کنم.

کد خبر:652

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *