مطالعهای منتشرشده در روزنامه «دنیای اقتصاد» نشان میدهد که تورم مزمن در جامعه باعث میشود افراد برای بازسازی حس توانمندی و امنیت روانی خود، به مصرف و خرید روی آورند. (donya-e-eqtesad.com)
بر اساس این تحلیل:
شبکههای اجتماعی و رسانهها فشار مصرفی را تشدید میکنند؛ تصاویر سفر و خرید دیگران، الگوی سنجش و رقابت اجتماعی ایجاد میکند.
افراد به جای پسانداز و سرمایهگذاری بلندمدت، به خریدهای فوری روی میآورند تا احساس حضور و توانمندی خود را حفظ کنند.
این رفتار مصرفی، علاوه بر ایجاد فشار روانی، حس عدالت اجتماعی را کاهش داده و شکاف طبقاتی را ملموستر میسازد.
نویسنده مقاله توصیه میکند برای مقابله با چرخه مصرف اضطرابی، منابع مالی افراد باید بین مصرف، پسانداز و سرمایهگذاری تقسیم شود و برنامهریزی مالی بلندمدت جایگزین تصمیمات لحظهای شود.
منبع: دنیای اقتصاد
برچسبها: #تورم #رفتار مصرفی #روانشناسی #سلامت روان #اقتصاد_اجتماعی #پسانداز #سرمایهگذاری

				
								

