چت‌جی‌پی‌تی و معمای ریاضی ۲۵۰۰ ساله: آزمونی از یادگیری مصنوعی

اشتراک‌گذاری در:

دانشمندان دانشگاه کمبریج و دانشگاه عبری اورشلیم، آزمایشی جالب را با چت‌جی‌پی‌تی انجام دادند تا توانایی این مدل در یادگیری و حل مسائل ریاضی را ارزیابی کنند. آن‌ها از چت‌جی‌پی‌تی خواستند معمای باستانی سقراط را حل کند:

«مساحت یک مربع را دو برابر کن». این معما که به «دو برابر کردن مربع» شهرت دارد، از قرن‌ها پیش میان فیلسوفان و ریاضی‌دانان موضوع بحثی فلسفی درباره‌ی ذاتی یا اکتسابی‌بودن دانش ریاضی بوده است.

چت‌جی‌پی‌تی ابتدا پاسخ داد که برای دو برابر کردن مساحت یک مستطیل، راه‌حلی وجود ندارد. اما پس از راهنمایی و پرسش‌های بیشتر، توانست به راه‌حل صحیح برسد و نشان داد که می‌تواند مانند یک شاگرد کنجکاو، مسیر یادگیری را بپیماید.

این رفتار چت‌جی‌پی‌تی مشابه مفهوم «محدوده تقریبی رشد» در آموزش و پرورش است؛ فاصله‌ای میان دانسته‌های فعلی فرد و آنچه می‌تواند با راهنمایی یاد بگیرد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند فراتر از تکرار اطلاعات، به تولید ایده‌های جدید بپردازد.

با این حال، پژوهشگران هشدار می‌دهند که نباید به استدلال‌های چت‌جی‌پی‌تی بدون بررسی اعتماد کرد. مدل‌های زبانی می‌توانند به نتایجی برسند که ظاهراً درست به نظر می‌آیند، اما اعتبار علمی ندارند. بنابراین، ارزیابی و نقد پاسخ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی باید بخشی از آموزش ریاضی شود.

این پژوهش نشان می‌دهد که چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند مانند یک شاگرد کنجکاو، مسیر یادگیری را بپیماید و این مسیر شاید در آینده، آموزش و حتی شیوه‌ی اندیشیدن ما را دگرگون کند.

منبع: زومیت
برچسب‌ها: هوش مصنوعی · چت‌جی‌پی‌تی · یادگیری ماشین · معمای سقراط · آموزش ریاضی

کد خبر:3479

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *