جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش فناوری در سازگار کردن شهرها برای اوتیسم

اشتراک‌گذاری در:

به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از خبرگزاری ایمنا، با توجه به طیف گسترده‌ای از اختلالات اوتیسم و ویژگی‌ها و نیازهای متفاوت افراد مبتلا، فناوری می‌تواند به کمک شهرها بیاید تا بتوانند محیطی قابل زیست‌تر برای این بیماران فراهم کنند. برای مثال، با استفاده از هوش مبتنی بر مکان، دوقلوهای دیجیتال و ابزارهای دیگر می‌توانند به نقشه‌برداری از مناطق شهر که کمترین قابلیت زندگی برای افراد مبتلا به اوتیسم را دارند و طرح‌های جایگزین کمک کنند. از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نیز می‌توان برای ارائه نقشه‌های حسی و مسیریابی مناسب به افراد مبتلا به اوتیسم استفاده کرد.
علاوه بر این، آموزش آنلاین می‌تواند به افزایش آگاهی جامعه برای برقراری ارتباط با افراد دچار ASD کمک کنند. به‌علاوه، از خدمات آنلاین می‌توان برای پیش‌رزرو ورود سریع به بعضی مکان‌ها و برنامه‌ها استفاده کرد تا از ایجاد استرس ناشی از نوبت در بیماران جلوگیری شود. ادارات دولتی می‌توانند با اشتراک‌گذاری داده‌های قابل اعتماد برای هماهنگی خدمات عمومی که از افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده‌هایشان حمایت می‌کند، شهرها را به محل بهتری برای این افراد تبدیل کنند.

شهرهای دوستدار اوتیسم
در حالی که زندگی در دنیایی که دوستدار اوتیسم است هنوز دورازدسترس به نظر می‌رسد، چند شهر در ایالات متحده و کانادا وجود دارند که در حال نزدیک شدن به معیارهای مناسب این هدف هستند. شهرهای دوستدار اوتیسم، استانداردهایی را تعیین می‌کنند برای اینکه چگونه شهرها برای افراد مبتلا به اوتیسم نه‌تنها سازگارتر، بلکه پذیراتر و فراگیرتر باشند. این شهرها می‌توانند مقاصد مناسبی برای سفر یا حتی نقل مکان خانواده‌هایی باشند که یکی از اعضای آنها از اختلال اوتیسم رنج می‌برد.

مرتل بیچ و سورفسید بیچ، کارولینای جنوبی
کارولینای جنوبی به سبب داشتن سواحل زیبا و پارک‌های ایالتی مقصد محبوبی برای تعطیلات خانوادگی است. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم از بودن در کنار آب لذت می‌برند، بنابراین، شهرهای ساحلی انتخابی عالی برای خانواده‌های دارای کودک اوتیسم هستند. کارولینای جنوبی از همان لحظه ورود، بازدید از شهر را برای مبتلایان آسان می‌کند، نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه یک اتاق آرام مخصوص این افراد را دارد و کارکنان بسیاری از جاذبه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های هر دو شهر در زمینه آگاهی از اوتیسم آموزش دیده‌اند. امکانات و جاذبه‌های حسی‌پسند مانند آکواریوم و چرخ فلک در این شهرها وجود دارد و حتی ساکنان محلی نیز آموزش‌های مربوط به اوتیسم را گذرانده‌اند. برای کودکانی که ممکن است فرار کنند، مچ‌بندهایی با قابلیت GPS ارائه می‌شود که بسیار مهم است زیرا فرار به‌ویژه در اطراف اقیانوس همراه با خطر غرق شدن است.

مسا، آریزونا
شهر مسا زمانی که به اولین شهر دارای گواهی اوتیسم در ایالات متحده تبدیل شد، در شناخت اهمیت ایجاد یک شهر واقعاً دوستدار اوتیسم اقدامات پیشرویی انجام داد و به همین دلیل است که یافتن مکان‌های دوستدار اوتیسم در سراسر این شهر بسیار آسان است. بیش از ۶۰ هتل، رستوران و مکان تفریحی در شهر به کارکنان خود آموزش داده‌اند که به بهترین وجه از بازدیدکنندگان مبتلا به ASD حمایت و پذیرایی کنند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موزه تاریخ طبیعی آریزونا و یک اتاق فرار اشاره کرد. مسا همچنین دارای چندین گزینه اقامتی دارای گواهی اوتیسم است و گردشگران می‌توانند از میان مزرعه‌ای در دریاچه، هتل‌های سنتی و گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه محل اقامت مناسب خود را انتخاب کنند. در این شهر برنامه‌های سفر ویژه اوتیسم راه‌اندازی شده است که به بازدیدکنندگان مبتلا و خانواده‌هایشان کمک می‌کند تا به‌راحتی جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌ها را پیدا کنند. علاوه بر این، راهنماهای حسی در این شهر وجود دارد که به بازدیدکنندگان اوتیسمی کمک می‌کند برای سفر خود آماده شود.

نیوفاندلند، کانادا
نیوفاندلند یک شهر ساحلی در کانادا است. مسیر این شهر برای تبدیل شدن به یکی از مقاصد دوستدار اوتیسم در آمریکای شمالی به کمک مادری آغاز شد که مصمم بود زادگاهش را برای فرزندان اوتیسمی خود پذیراتر کند. او با ترتیب دادن دورهمی برای خانواده‌های دارای کودکان اوتیستیک و تهیه منابع در کتابخانه محلی شروع کرد و سپس به آموزش کارکنان در مؤسسات سراسر شهر در مورد نحوه حمایت از افراد مبتلا به اوتیسم پرداخت. آموزش در این شهر به قدری گسترده است که تقریباً هر کسی در هر مکان، از کاپیتان دریایی گرفته تا پیشخدمت یک رستوران، درک بالایی از اوتیسم و نوع اقامت مورد نیاز آنها برای احساس راحتی بیشتر دارد. مرکز تفریحی شهر دارای یک سالن کوچک ورزشی است که کودکان می‌توانند در مواقعی که نیاز به استراحت دارند، از آن استفاده کنند.

حتی کودکان محلی نیز از بازدید از هتل Port Aux Basques لذت می‌برند، زیرا اتاق حسی آن با صندلی‌های تاب‌دار و به شکل کیسه‌های لوبیا آراسته شده است. رستوران هتل نیز یک فضای آرام ویژه برای کسانی دارد که ترجیح می‌دهند در یک محیط آرام‌تر غذا بخورند. آنها همچنین منویی حاوی تصاویر برای بازدید کنندگانی دارند که غیرکلامی هستند یا از یک وسیله ارتباطی جایگزین استفاده می‌کنند.

دکتر فتانه امیری

کد خبر:32

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *