جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی کتاب “عاشقانه چشم هایش” از بزرگ علوی

اشتراک‌گذاری در:

به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از ساعدنیوز، شخصیت اصلی داستان، «استاد ماکان» نقاشی مخالف حکومت در تبعید از دنیا می‌رود. یکی از تابلوهای ماکان که در مدرسه‌ای به نمایش گذاشته شده، معمایی در خود دارد. گرهی عجیب که یکی از دوست‌داران استاد ماکان در پی گشودن آن است…
این رمان توسط انتشارات نگاه منتشر شده و است.

درباره کتاب چشمهایش بزرگ علوی

کتاب چشمهایش اثر بزرگ علوی، رمان‌نویس برجسته‌ی ایرانی است. این کتاب در سال 1331 منتشر شد و تاثیری بسزا بر ادبیات داستانی مدرن در ایران گذاشت. «چشمهایش» رمانی با درون‌مایه‌‌ی سیاسی و عاشقانه و دارای عناصر ادبیات پلیسی است. یک معمای بزرگ مرکزیت رمان را شکل داده و بناست از این معما پرده برداشته شود.

«استاد ماکان» نقاش و مبارز سیاسی سال‌های حکومت رضاشاه در تبعید و دور از وطن از دنیا می‌رود. تابلوهای او در یک هنرستان نقاشی به نمایش درمی‌آید. یکی از تابلوهای استاد متفاوت از بقیه‌ی آثار اوست و گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی منبع الهام آن مطرح می‌شود. تابلویی که با خط خود روی آن کلمه‌ای عجیب نوشته است:

چشمهایش. این چشم‌ها که مرکزیت اثر است، رازهایی در خود نهفته دارد که ناظم هنرستان، که خود از طرفداران استاد است، در پی کشف آن برمی‌‌آید. ادامه‌ی رمان روایت گره‌گشایی از این راز است و جذابیت آن با وجود ورود شخصیت‌های مختلف و پیچیدگی‌های داستانی حفظ می‌شود.
همین جذابیت و کشش داستان، جایگاه بزرگ علوی را پس از انتشار این کتاب، به‌عنوان یکی از بزرگان ادبیات داستانی فارسی تثبیت کرد که تاثیر او بر نویسندگان ایرانی تابه‌امروز دیده می‌شود. این رمان به‌همت موسسه انتشارات نگاه چاپ شده است.

کتاب رمان چشمهایش به زبان‌های عربی و کردی نیز برگردانده شده و در کشورهای منطقه خوانده شده است.

خلاصه داستان کتاب چشم هایش اثر بزرگ علوی

کتاب چشمهایش با توصیف فضای سیاسی و اجتماعی سال‌های پایانی حکومت رضاشاه آغاز می‌شود. فضایی که علوی آن را تیره و تار، پرخفقان و پر از رنج و ناامیدی تصویر کرده است. شخصیت محوری داستان، «ماکان» استاد نقاشی و مبارز سیاسی مخالف رضاشاه است که در تبعید از دنیا رفته است. استاد «ماکان» راز و رمزهای گشوده‌نشده‌ی مهمی در زندگی خود دارد. ردی از این راز در یکی از تابلوهایی که در مدرسه‌ای به نمایش گذاشته شده، پیداست.

تابلویی که «ماکان» با خط خود بر آن کلمه‌ی «چشمهایش» را نگاشته است. تابلویی که احتمال وجود یک «زن» را در زندگی نقاش مطرح می‌کند. زنی که هیچ‌کس از وجودش مطلع نیست.
ناظم مدرسه که از دوست‌داران «استاد ماکان» است، با دیدن این تابلو به فکر گشودن راز آن می‌افتد. تکه‌های پازل حقیقت کم‌کم کنار هم قرار می‌گیرند تا «فرنگیس»، معشوق «ماکان» که او نیز شخصیت محوری داستان است، شناخته شود. «فرنگیس» مانند «ماکان» یک مبارز سیاسی بوده است. رازهای این رابطه‌ی عاشقانه نیز به‌تدریج آشکار می‌شود. رابطه‌ای که «بزرگ علوی» آن را در این رمان عاشقانه، بسیار جذاب و خواندنی توصیف کرده است.

کد خبر:895

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *