جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی کتاب “امیر ارسلان نامدار”

اشتراک‌گذاری در:

بر اساس‌رسالتی که در پایگاه خبری پهنه‌‌پرواز به دوش داریم، بر‌آنیم تا در بخش معرفی کتاب  سلیقه‌ی همه‌ی مخاطبان را در نظر بگیریم. در این معرفی به سراغ کتابی از بخش ادبیات عامه  پرداخته‌ایم.

در تمامی فرهنگ‌های غنی، ادبیات عامه جایگاه ویژه ای دارد. در ادبیات فارسی و از بین داستانهای عامیانه آن، سه کتاب بیشتر از همه شهرت بافته‌اند:«حسین کرد ،رستم نامه و امیر ارسلان» . در میان این سه داستان مشهور نیز شهرت امیر ارسلان از همه بیشتر است. به عبارت دیگر می‌توان امیر ارسلان را مظهر داستان‌های عامیانه فارسی نامید و شاید به همین سبب تنها داستان عامیانه ای است که فیلمی سینمایی با عنوان امیر ارسلان نامدار با اقتباس از آن تولید گردیده است.

امیر ارسلان » ماجرای رشادتها و دلیری‌هایی است که در خلال آن رسم جوانمردی را به پیر و جوان می‌آموزاند و بسیاری از مردم میهن ما نیز کتابخوانی را با خواندن امیر ارسلان آغاز کرده اند.

امیر ارسلان از مشهورترین قصه‌های عامیانه به زبان فارسی است. سال‌ها پیش، این داستان را میرزا محمدعلی نقیب‌الممالک، قصه‌گوی ناصرالدین‌شاه قاجار برای وی می‌گفت و در این هنگام فخرالدوله، دختر ناصرالدین‌شاه پشت در نیمه‌باز اتاق خواجه‌سرایان می‌نشست و ماجراها را بادقت مکتوب می‌کرد و برای آن‌ها نقاشی می‌کشید. در حقیقت داستان امیر ارسلان این‌گونه برجا مانده است.

در روزهای نوروز و در نشست‌های‌خانوادگی،دورخوانی این اثر سترگ به شدت  پیشنهاد می‌شود! کتاب پیش رو با تصحیح و مقدمه دکتر محمدجعفر محجوب ،از بهترین نسخه‌های موجود در بازار کتاب است که  از سوی انتشارات جامی به‌مخاطبان فرهنگ دوست ارائه شده است.

سردبیر بخش ادبی: مریم رحیمی

کد خبر:95

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *