جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی چند کتاب خوب درمورد شاهنامه برای کودکان و نوجوانان

اشتراک‌گذاری در:

به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز آشنایی کودکان و نوجوانان با متون کهن ادبی از اهمیت ویژه اي برخوردار است ، در اینجا به معرفی چند کتاب در این ارتباط می پردازیم:

در طول سالیان گذشته، بارها برخی از دوستان که مایلند دانش‌آموزان یا فرزندان خود را با متون کهن ادبی آشنا کنند، از من درمورد بازنویسی‌های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان سؤال کرده‌اند و من به خاطر فقدان تخصص در این حوزه، جوابی برای پرسش‌های این دوستان نداشتم.

اخیراً از بانوی فاضل، خانم سارا حسینی که دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات کودک هستند، دربارۀ این موضوع مهم سؤال کردم و ایشان بزرگوارانه من را راهنمایی کردند. ضمن آرزوی تن‌درستی و پیروزی برای آن بانوی گرامی، با استفاده از توضیحات ایشان، چند کتاب خوب را به والدین گرامی و معلمان عزیز پیشنهاد می‌کنم و امیدوارم که با استفاده از این متون، نورچشمی‌هایشان را با گنجینۀ عظیم شاهنامۀ فردوسی آشنا کنند.

۱) داستان‌های شاهنامه، بازآفرینی محمدرضا یوسفی. این مجموعۀ پنجاه جلدی که خانۀ ادبیات آن را چاپ کرده است، برای گروه‌های سنی ب و ج (دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی) مناسب است. اگرچه نویسندۀ این مجموعه از متن اصلی شاهنامه فاصله می‌گیرد، کتاب او دارای جذابیت‌های داستانی زیادی است و می‌تواند به خوبی کودکان  و نوجوانان را جذب کند و زمینه‌ی آشنایی آنها با شاهنامه را فراهم آورد. اما به هر حال خواننده‌ باید مراقب باشد و همه‌ی مطالب این مجموعه را از آنِ شاهنامه نداند.

۲) شاهنامۀ کودک و نوجوان، از محمدناصر مودودی. این مجموعه زبانی ساده و روان و زیبا دارد و بدون هیچ گونه تغییری، قصه‌های شاهنامه را برای گروه‌های سنی دال و هـ (دانش‌آموزان متوسطۀ اول و دوم) روایت می‌کند. این مجموعه که نشر دیباچه آن را چاپ کرده است، دارای نقشۀ شاهنامه و یک راهنما برای خواندن داستان‌های شاهنامه نیز هست که کارِ خواندنِ شاهنامه را آسان‌تر می‌کنند.

۳) قصه‌های شاهنامه، از آتوسا صالحی. این مجموعه برخلاف مجموعۀ قبلی، از زمرۀ بازنویسی‌های خلاق و بلکه از گروه بازآفرینی‌های متون کهن است. نویسنده به شکلی خلاقانه، در عین حفظ پیرنگ داستان‌های شاهنامه، داستان‌هایی جذاب و دلکش را پدید می‌آورد که می‌توانند به خوبی کودکان و نوجوانان را با شاهنامه آشنا کنند. این مجموعه که دوازده جلد دارد، توسط نشر افق چاپ شده است. این مجموعه هم برای گروه‌های سنی دال و هـ (یعنی دانش‌آموزان متوسطۀ اول و دوم) مناسب است.

کد خبر:913

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *