جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

محمد جودی؛ مردی که فعل خواستن را به توانستن تبدیل کرد

اشتراک‌گذاری در:

محمد جودی حقوقدان ، کنش‌گر و پژوهشگر اجتماعی که معلولیت، توانایی‌هایش را محدود نکرد در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری پهنه پرواز از رمز و راز پرواز خود به قله های موفقیت گفت.

جودی با اشاره به اینکه نسبت فامیلی پدر و مادرش موجب ایجاد اختلالات ژنتیکی در او شده است ، در معرفی خود چنین گفت: تا دو سالگی به دلیل ظاهر طبیعی جسمانی، پدر و مادرم، از معلولیتم اطلاعی نداشتند و زمانی متوجه آن شدند که قدرت و توانایی راه رفتن را نداشتم.
با مراجعه به پزشکان متخصص و انجام آزمایش‌های گوناگون، متوجه معلولیت شدید جسمی-حرکتی‌ام، به نام (sma) آتروفی عضلانی نخاعی (اختلالی که بر سلول‌های عصبی که حرکت ارادی عضلانی را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد) شدند.

این کنشگر و پژوهشگر اجتماعی ، سختی ها و مشکلات دوران تحصیل خود را که به دليل طلاق پدر و مادر با نا مادری زندگی می کرد و سپس به مدت ۱۰ سال مجبور به ترک تحصیل شده بود را برشمرد و اضافه کرد: پس از سال‌ها دوری از مادر ، پدرم خانه ای برای من و برادرم در نزدیکی مادرم اجاره کرد و با تشویق و حمایت‌های مادرم، تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم و با وجود تمام مشکلات به صورت غیرحضوری، دیپلم راهنمای گردشگری را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کردم و بلافاصله به عنوان دانشجو، در رشته حقوق ادامه تحصیل دادم. 

در سال ۱۳۹۶ به صورت اتفاقی، با کارگاه آنلاین بین‌المللی «آموزشِ کنوانسیون حمایت از افراد دارای معلولیت» آشنا شدم و پس از شرکت در دوره‌های مختلف حقوقی و اجتماعی، از جمله «دوره آموزشی حمایت‌گری، ترویج‌گری، کوچینگ، حقوق سلامت بین الملل و…» به فعالیت‌های اجتماعی و کنش‌گری علاقه‌مند شدم.

در ادامه مصاحبه، محمد جودی، درباره فعالیت‌های مهم اجتماعی و حرفه‌ای خود تصریح کرد: اولین پروژه اجرایی‌ خود را ، با همکاری صمیمانه کافه دانتیسم ، اولین کافه با پرسنل اتیستیک با عنوان «دورهمی فوتبالی» (تماشای فوتبال ایران و مراکش، در جام جهانی ۲۰۱۸، به همراه افراد دارای معلولیت) شکل گرفت.

از جمله فعالیت‌هایی که داشتم ، می‌توانم به «محکوم کردن کیفری شهرداری تهران، به بهره‌برداری و افتتاح ایستگاه متروی هفده شهریور، بدون آسانسور» اشاره کنم؛ همچنین «ارائه طرح برگزاری امتحانات و کلاس‌های دانشجویان جانباز و دارای معلولیت، در طبقه همکف»، «ارائه پیش‌نویس آیین‌نامه ماده ۵ قانون حمایت از معلولان»، «شرکت در داوری آثار جشنواره بین المللی فیلم پرواز» ، «سخنرانی در همایش سهم افراد دارای معلولیت از بودجه، در خانه اندیشمندان علوم انسانی» از جمله فعالیت‌های اجتماعی من، در زمینه حمایت از افراد دارای معلولیت و جامعه معلولین است.

محمد جودی موفق به دریافت تقدیرنامه از دکتر وحید قبادی دانا، معاون وزیر رفاه و ریس سازمان بهزیستی کل کشور، در راستای پیگیری اجرای قانون حمایت از معلولان و همینطور دریافت لوح تقدیر در خصوص خدمت‌رسانی به شهروندان، از سرکار خانم زینب عبادی، معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۲ تهران شده  و همچنین کاندیداتوری پنجمین دوره انتخابات انجمن‌های شورایاری منطقه ۲ تهران را هم در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. 

در ادامه او در مورد اهداف خود گفت:  در حال حاضر جدای از فعالیت‌های اجتماعی، کنش‌گری و پژوهشگری در زمینه معلولیت، دانشجوی رشته حقوق بین‌الملل، در مقطع کارشناسی ارشد هستم و همچنین به ارائه مشاوره حقوقی نیز می‌پردازم. هدف من تحقق برابری حقوق افراد دارای معلولیت، نسبت به سایرین است و در تلاش هستم تا کمک کنم که به جامعه‌ای بدون هرگونه تبعیض مستقیم و غیرمستقیم، علیه افراد دارای معلولیت و بیماریهای خاص برسیم.  توصیه من به دوستان دارای معلولیت این است که دست از تلاش برای زندگی بهتر برندارید و قابلیت‌های خود را افزایش دهید و هرگز نا امید نباشید. 

یادآور می شود پایگاه خبری پهنه پرواز در تلاش است تا افتخارات، استعدادها و موفقیت‌های افراد دارای معلولیت و دچار اختلالات را به درستی به اطلاع عموم برساند تا ضمن آشنایی هر چه بیشتر با این افراد توانمند، با برانگیختن انگیزه در افراد ، ثابت شود که معلولیت، باعث محدودیت نمی‌شود.

تهیه گزارش : امینه آزادی
تنظیم خبر : لیلا قصاب زاده

کد خبر:216

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *