به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از سایت راه بلد، نتایج برخی از مطالعات در بازارهای بینالمللی نشان میدهد که در سال 2024 آمار سفرهای انفرادی افزایش زیادی داشته اما نکته قابل توجه این است که 84 درصد از این مسافران را زنان تشکیل میدهند.
نیاز به رشد شخصی و سلامت روان در کنار افزایش استقلال مالی و شخصیتی و فاصلههای شغلی را از مهمترین دلایل افزایش سفرهای انفرادی زنان عنوان کردهاند.
حالا با تغییر تدریجی نگاه خانواده وجامعه، سفر فردی با احساس امنیت بیشتر،برای زنان عادی و امکان پذیرتر شده است.
به عبارتی میتوان نتیجه گرفت این روند رو به رشد نشاندهنده یک تغییر فرهنگی است که از پیش از پاندمی پدیدار شده و با افزایش سفرهای تجربی شتاب گرفته است.
گفته میشود جست وجو برای عبارت “سفر فردی زنانه” در فاصله سالهای 2020 تا ابتدای 2024 با افزایش 6 برابری روبرو شده و این یعنی یک فرصت برای کسب و کارهای صنعت گردشگری.
فرصتی قابل توجه که میتواند با شناخت بهتر و بیشتر نیازها و چالشهای این گروه از گردشگران، به ارایه محصولاتی بپردازد که با درک دغدغههای زنان پاسخگوی انگیزههای آنان هم باشد.
هرچند برای ارایه خدمات به این گروه خاص، آمادگیهای بیشتری هم لازم است مثل آسانترکردن سفر، ایجاد اعتماد، طراحی بستههای متفاوت و اختصاصیتر و یا توجه به امنیت بیشتر.
بررسی چند پژوهش انجام شده نشان میدهد که زنان اغلب مقاصدی را انتخاب میکنند که از مقصدهای اصلی سفر باشند، از سطح بالایی از امنیت و زیرساختهای گردشگری برخوردار باشند، مردم محلی خوش برخورد و مهربان باشند و هزینهها در آن مقاصد تاحدودی مقرون بصرفه باشد. میزان پذیرش فرهنگی، خوراکیها و سهولت در مسیریابی بهتر هم در این انتخابها درنظر گرفته میشوند.
همچنین گفته شده برای اغلب زنان در سفرهای انفرادی آنقدر که طبیعت و زیبایی مقصد اهمیت دارد فرصتهای خرید یا عکسهای اینستاگرامی در تصمیمگیری برای انتخاب مقصد نقش ندارد.
همچنین بخش دیگری از این پژوهشها اشاره دارد به دیگر الویتهای مسافران زن در انتخاب مقصد که اغلب مقاصد داخلی را انتخاب میکنند یا ترجیح میدهند جاذبههای گردشگری و اماکن اقامتی در مقصد در دسترس باشند. سفرهای دریایی هم همواره موردتوجه گردشگران زن تنها بوده است.
و البته در این انتخاب مقصد و شیوه سفر در سفرهای انفرادی زنان، تاثیرگذاران شبکههای اجتماعی نقش بسیار بااهمیتی دارند اگرچه در توصیههای ایمنی در سفر به زنان تنها اغلب تاکید میشود اعتماد کاملی به مقاصد مطرح شده در فضاهای مجازی نداشته باشند.
اما افزایش سفرهای انفرادی زنان جنبههای بااهمیت دیگری هم دارد! در موتورهای جست و جو، این زنان هستند که برای خود، خانواده، همکاران یا دوستانشان بیشترین جستو جوی هتل را انجام میدهند و با کسب تجربهای مثبت از یک مکان توریستی، به عنوان یک زن مسافر انفرادی، آن را برای سفرهای کاری یا خانوادگی یا گروهی نیز انتخاب میکنند.
زنانی که تأثیرگذاران واقعی سفر هستند و فعالان در صنعت با ایجاد ارتباطی عمیق براساس اعتماد در سفرهای انفرادی آنان، راه را برای جذب مشتریانی پایدار فراتر از سفرهای انفرادی، در آینده باز نگاه میدارند.
از این رو به راه اندازان کمپینهای سفر توصیه شده تا درکنار روایت سفر زوجها و خانوادهها به سفرروهای انفرادی خاصه زنان هم توجه شود.
همینطور برای درک بیشتر وضعیت سفر زنان، بهتر است زنان بیشتری در موقعیتهای اجرایی در کسب و کارهای حوزه سفر فعال شوند.
براساس آمارهای موسسات جهانی، تابستان محبوبترین فصل سفر انفرادی زنان است و ماجراجوترین زنان در سفرهای انفرادی به مقاصد بینالمللی، زنان اسپانیایی، ایتالیایی و ژاپنی هستند.