نویسنده انوشه میرمجلسی
نام «ناصر تقوایی»، فیلمساز جریانساز و اندیشمند موج نوی سینمای ایران، با روایتهای متفاوتی گره خورده است. اما شاید هیچ روایت و گزارهای بهاندازه «خانهنشینی» او در دهههای اخیر حاوی پیچیدگی و دلالتهای عمیق نباشد.
این رخداد، صرفاً یک کنارهگیری شخصی یا تصمیمی هنری نیست، بلکه از منظر جامعهشناسی فرهنگ و هنر، پرتو تازهای بر رابطه کنشگرانه و اغلب پرتنش میان هنرمند، سازوکارهای قدرت، ساختارهای فرهنگی جامعه و حتی تماشاچیان میافکند.
از نگاه بوردیو، جامعه شامل مجموعهای از میدانها است؛ میدانهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که هر یک قواعد و سرمایههای خاص خود را دارند. هنرمندان در میدان فرهنگی، با قدرتهای نهادی متعددی همچون دولت، نهادهای رسانهای، سرمایهگذاران و چارچوبهای قانونگذار در کشاکشی همیشگی هستند؛ کشاکشی بر سر مشروعیت و درک زیباییشناسی آثار هنری. ناصر تقوایی در میدان فرهنگی یکی از مبارزترین فیلمسازان ایران بود.
یادداشت کامل را در سایت «پیام ما» بخوانید.
https://payamema.ir/payam/140782
سینما #ناصر تقوایی #فیلم #پیام ما