جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جشن “سپندارمذگان” روز عشق ایرانی فرخنده باد

اشتراک‌گذاری در:

روز زن و زمین، روزعشق آریایی، جشن باستانی سپندارمذگان روزی است که ایرانیان باستان بزرگداشت زن و زمین را جشن می گرفتند. پایگاه خبری پهنه پرواز ضمن تبریک این روز فرخنده به هم وطنان سرزمین باستانی ایران به معرفی این جشن می پردازد. گفته می شود که خانواده های ایرانیان باستان برای سپاس از همسران و بانوان در خانواده و نزدیکان خود،هر یک در اندازه ی توان برای زنان خود دهش ها و پیش کش هایی تدارک می دیدند و به پاس زحمات یکساله شان تقدیم آنان می کردند.
در روز جشن سپندارمذگان بانوان از کارهای روزمره و همیشگی در خانه و زندگی معاف شده و به جای آنان مردان و پسران خانواده وظایف جاری را در خانه بعهده می گرفتند. مقارن همین روز مراسمی با نام “مردگیران” یا “مزدگیران” وجود داشته که دختران دم بخت این اختیار را پیدا می کردند که به میل خود همسر و شریک زندگی آینده شان را انتخاب کنند.
سپندارمذگان ، مزدگیران یا مردگیران ، این جشن و آیین کهن ایرانی را به هر نام بخوانیم هم دارای مفهوم و مناسبت نیکو و زیبایی است و هم یاد آور وسعت نگاه و آگاهی اجدادمان به شان بانوان و خانواده است. شاید بتوان گفت ایرانیان باستان مردمانی بودند که در افسانه ها ، اساطیر و داستانها و روایت های قصه گونه خود جنبه های شادمانه آنها را به شکلی ویژه در نظر داشتند.
روز پنجم هر ماه “سپندارمذ” بوده است. سپندارمذ لقب ملی زمین است ، یعنی گستراننده، مقدس و فروتن. زمین نماد باروری است چون با فروتنی ، تواضع و گذشت زندگی را به همه زیستمندانه هدیه می کند . به همین دلیل در فرهنگ باستان اسفندگان را به عنوان نماد تمایلات مادرانه و باروری می پنداشتند. جشن سپندارمذگان فرصتی برای گرامی داشت عشق ، صلح و مهربانی است و معرفی و جشن گرفتن این روز می تواند به ترویج این ارزش ها در جامعه کمک کند.

کد خبر:79

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *