یک روانشناس به بیان توصیههایی برای گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: تعدادی از والدین به سبب شاغل بودن و نداشتن زمان اغلب فرزندانشان را تنها میگذارند و با ابزاری نظیر گوشی همراه و تبلت و همچنین با حضور در فضای مجازی و انجام انواع بازیهای کامپیوتری سرگرم میکنند که این امر میتواند آثار نامناسبی برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد.
خبرگزاری میزان –
پایان امتحانات و آغاز تعطیلات تابستانی یکی از شیرینترین زمانها برای دانش آموزان است اما این شیرینی با دغدغه چگونگی گذران اوقات فراغت برای والدین همراه است و از طرفی دیگر تعطیلات تابستانی فرصتی طلایی برای آموزشهای غیردرسی از جمله فعالیتهای هنری و ورزشی برای دانشآموزان محسوب میشود و از این رو باید برای اوقات فراغت دانشآموزان برنامه مناسبی در نظر گرفته شود تا این دسته از افراد از وقتشان به بهترین نحو استفاده کنند.
در همین رابطه مهسا ساداتی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دارای مدرک دکتری روانشناسی در گفتوگو با میزان به بیان توصیههایی برای گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پرداخت و ضمن اشاره به اینکه در گذشته بیشتر میگفتند لازم نیست کودکان و نوجوانان در فصل تابستان چندان مطالعه درسی نداشته باشند، اما در حال حاضر این عقیده تا حدودی تغییر پیدا کرده چراکه تمرکز دانش آموزان کاهش یافته است، گفت: در رابطه با اوقات فراغت لازم است دانشآموزان را به ۲ دسته تقسیم کنیم. اگر دانشآموزی مشکلات تحصیلی دارد و برخی از دروس را به سختی پشت سر گذاشته است والدینش میتوانند در ایام تابستان او را در بین سایر کلاسها در کلاس درسی نیز ثبت نام کنند که یا دروس سال گذشته را برایش تکرار شود یا برای دروس سال بعد آمادگی کسب کند.
وی ضمن اشاره به اینکه دسته دوم دانشآموزانی هستند که مشکلات درسی ندارند، ادامه داد: این دانشآموزان نیاز چندانی به کلاسهای درسی ندارند البته نباید آنها را با کلاسهای متفرقه بسیار خسته کنیم و یا اینکه آنها را اصلا به کلاس نفرستیم.
این روان شناس با بیان اینکه تعدادی از والدین به سبب شاغل بودن و نداشتن زمان اغلب فرزندانشان را تنها میگذارند و با ابزاری نظیر گوشی همراه و تبلت و همچنین با حضور در فضای مجازی و انجام انواع بازیهای کامپیوتری سرگرم میکنند که این امر میتواند آثار نامناسبی برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد، افزود: والدین باید سعی کنند فرزندنشان را حداقل یک روز در میان به یک کلاس بفرستند و اگر توان مالی انجام این کار را ندارند میتوانند اوقات فرزندشان را با پارک، فضای سبز، دوچرخه سواری و بازی پر کنند و نگذارند فرزندشان تمام زمان فراغتش را مشغول استفاده از گوشی، تبلت و لب تاب باشد.
ساداتی بیان کرد: اگر والدین زمان کمی برای به تفریح بردن فرزندشان دارند میتوانند آنها را به کتابخوانی تشویق کنند و سعی کنند شرایطی را در خانه برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند که کاردستی درست کنند و نقاشی بکشند و یا در کلاسهای برخط شرکت کنند.
وی با بیان اینکه دیدن بیش از حد فیلم و انیمیشن نیز میتواند برای دانشآموزان مشکلاتی را به همراه داشته باشد گفت: اینکه دانش آموزان به این مسئله عادت کنند که فقط بنشینند و از یک وسیله استفاده کنند و تحرکی نداشته باشند مناسب نیست، در گذشته تلویزیون یک ساعت کارتون پخش میکرد و در این زمان تلویزیون در اختیار بچهها قرار میگرفت و زمان مناسبی برای تماشای تلویزیون بود، این مقدار زمان برای استفاده بچهها از تلویزیون و دیدن و فیلم و انیمیشن کفایت میکند.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: هنگامی که کودکان و نوجوانان به تدریج بزرگتر میشوند لازم است مسئولیتهایی در خانه نظیر خرید کردن، کمک کردن برای درست کردن غذا و کیک و همچنین نگهداری از خواهر و برادر کوچکترشان به آنها داده شود البته لازم است ابتدا به آنها آموزش کامل داد و سپس مسئولیتی را به عهدهاش گذاشت.
وی با اشاره به اینکه دادن مسئولیت نباید تنها به تابستان که دانشآموزان اوقات فراغت بیشتری دارند محدود شود، گفت: لازم است دانشآموزان در طول سال نیز مسئولیتهایی در خانه داشته باشند.