جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توریسم و بلاگری

اشتراک‌گذاری در:

صنعت گردشگری در نیم قرن اخیر آنچنان دچار دگرگونی و تنوع گشته که ماهیت و کارکرد آن را نیز با تحول شگرف همراه کرده است. یکی از ابعاد تحولی در صنعت گردشگری؛ ظهور کسب و کارهای نوین و درآمدهای سرشار آن است.

به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از رسانه گردشگری راه بلد، توریسم بلاگری مصداق بارزی از پیوند صنعت گردشگری و ظرفیت شبکه و فضای مجازی است که یکی از کسب و کارهای جدید در این حوزه به شمار میرود. امروزه فضای مجازی، آنچنان جایگاهی پیدا نموده که برخی با استفاده از روش‌های یادگیری نفوذ بر اذهان مردم، توانستند در مدت زمان کوتاهی، از آن به درآمد و ثروت برسند و کسب و کارهای نوینی را راه‌اندازی کنند.

قابل توجه است که این رشته فعالیت سابقه های دیرینه به قدمت ایران کهن را دارد و افراد بیشماری نظیر ناصر خسرو قبادیانی تا محمدعلی اسلامی ندوشن در سفرنامه‌های خود شرحی از احوال و اوضاع زمانه را در طول سفر شرح داده اند و با نگاه تیزبینانه و زیرکانه مکانهای مورد بازدید را توصیف کرده اند به گونه ای که خواننده احساس همذات پنداری آشکاری پیدا میکند.

اما در هزاره بیست و یکم و بخصوص در یک دهه اخیر؛ سفرنامه ها و به تصویرکشیدن مقاصد گردشگری، به لطف شبکه های مجازی و ظرفیت‌های تصویری، دچار تغییرات عمدهای گشته که هم نمادی از توسعه صنعت گردشگری است و هم عقب‌ماندگی و غفلت از بیانهای ادیبانه و نثرها و مکتوبات پیشین است زیرا به تصویرکشیدن آثار گردشگری بیش از توصیف ادبیانه آن مورد توجه است.

توریسم بلاگرها نمادی از گردشگران خوش ذوق و خوش سفری هستند که در مورد جاذبه‌های گردشگری، بافت تاریخی، رستوران‌ها، غذاها، هتل‌ها، فرهنگ بومی، نوع پوشش، آداب و رسوم و هر آن‌چه که دیدن و شنیدن آن برای سایر افراد جذاب باشد، صحبت می‌کنند و تصاویر حیرت انگیز و زیبایی را نیز به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها از این طریق مقاصد گردشگری دنیا را به دیگران معرفی کرده و سایر افراد را تشویق به سفر می‌کنند.

این فعالیت که سابقه آن دیرینه و کهن است یک منبع درآمد قابل توجهی را برای توریسم بلاگر به همراه دارد و همچنین مقصد گردشگری را به سراسر جهان معرفی میکند و میتواند در ارتقای مقصد گردشگری موثر واقع شود.

میتوان گفت که توریسم بلاگری یک فعالیت شغلی و حرفه ای است که فرد با تولید محتواهای عامه پسند و در عین حال تخصصی تلاش میکند تعداد مخاطبان و دنبال کنندگان خود را افزایش دهد و در معرض توجهات قرار گیرد. دقیقا در این نقطه؛ درآمدزایی نیز حاصل میشود.

به عنوان مثال در ایران ده ها بلاگر معروف در عرصه گردشگری وجود دارد که بخش عمده ای از درآمدهای آنان از محل تبلیغات مرتبط با محصولات و خدمات گوناگون کسب میگردد و معمولا هرچه مخاطبان و دنبال کنندگان افزایش یابد، درآمد نیز به موازات آن روند افزایشی خواهد داشت.

قابل توجه است که در فعالیت توریسم بلاگرها برخی اقدامات غیرحرفه ای همچون ایجاد حاشیه، رفتارهای نامتناسب با عرف جامعه، رفتارهای هنجارشکنانه و … نیز میتواند منجر به افزایش دنبال کنندگان گردد که میزان درآمد را نیز افزایش میدهد اما این اقدامات هیچ نسبتی با صنعت بااصالت گردشگری ندارد و از خطرات بالقوهای محسوب میشود که یقینا در دراز مدت به صنعت گردشگری آسیب خواهد زد.

توریسم بلاگرهای حرفه ای و دغدغه مند بصورت تخصصی جامعه و مکان گردشگری را به تصویر میکشند و در تبلیغات و بازاریابی نیز خدمات و محصولات مرتبط با صنعت گردشگری را عرضه میکنند و تمامی درآمدها نیز از این محل حاصل میشود.

کد خبر:401

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *