جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغییرات آب و هوایی تهدیدی فوری برای زنان باردار و کودکان است

اشتراک‌گذاری در:

دکتر تورج عنصری

پایگاه خبری پهنه پرواز ، با توجه به اهمیت تامین سلامت مادران باردار و کودکان گزارش WHO , را به جهت محافظت آگاهانه از کودکان که در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ ارائه شده است را برای اطلاع از عواقب تغییرات اقلیمی و راهکارهای عملی ارائه میدهد:تغییرات آب و هوایی تهدیدی فوری برای زنان باردار و کودکان است

— بر اساس فراخوانی برای اقدامی که امروز توسط آژانس های سازمان ملل (سازمان ملل) در آستانه کنفرانس جهانی منتشر شد، زنان باردار، نوزادان و کودکان با خطرات شدید سلامتی ناشی از فجایع آب و هوایی روبرو هستند که توجه فوری را ایجاب می کند. مذاکرات طرفین (COP28) در مورد تغییرات آب و هوایی در دبی.
بر اساس این سند – حفاظت از سلامت مادر، نوزاد و کودک در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی – اثرات رویدادهای آب و هوایی بر سلامت مادر و کودک نادیده گرفته شده، کمتر گزارش شده و دست کم گرفته شده است. این نشان می‌دهد که تعداد کمی از کشورها در برنامه‌های واکنش به تغییرات اقلیمی به سلامت مادر یا کودک اشاره می‌کنند و این را به عنوان «غفلت آشکار و نمادی از توجه ناکافی به نیازهای زنان، نوزادان و کودکان در گفتمان تغییرات اقلیمی» توصیف می‌کند.

بروس ایلوارد، دستیار مدیرکل پوشش همگانی سلامت، دوره زندگی در سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: «تغییرات آب و هوا برای همه ما یک تهدید وجودی است، اما زنان باردار، نوزادان و کودکان با برخی از شدیدترین پیامدهای همه مواجه هستند. ). “آینده کودکان باید آگاهانه محافظت شود، به این معنی که اکنون به خاطر سلامت و بقای آنها اقدامات اقلیمی انجام شود، در حالی که اطمینان حاصل شود که نیازهای منحصر به فرد آنها در واکنش اقلیمی شناسایی می شود.”
سال 2023 با یک سری بلایای اقلیمی ویرانگر مشخص شده است. آتش‌سوزی‌ها، سیل، موج گرما و خشکسالی مردم را آواره می‌کند، محصولات کشاورزی و دام‌ها را می‌کشد و آلودگی هوا را بدتر می‌کند. گرمای بیش از حد جهان در حال افزایش شیوع بیماری‌های کشنده مانند وبا، مالاریا و دنگی است که عواقب ناگواری برای زنان باردار و کودکانی دارد که این عفونت‌ها می‌توانند به ویژه برایشان شدید باشد.

تحقیقات نشان می دهد که آسیب می تواند حتی در رحم شروع شود و منجر به عوارض مرتبط با بارداری، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مرده زایی شود. برای کودکان، عواقب آن می تواند تا آخر عمر ادامه داشته باشد و بر رشد بدن و مغز آنها در حین رشد تأثیر بگذارد.
عمر عبدی، معاون مدیر اجرایی برنامه های یونیسف گفت: «اقدامات در مورد تغییرات آب و هوایی اغلب نادیده می گیرند که بدن و ذهن کودکان به طور منحصر به فردی در برابر آلودگی، بیماری های کشنده و آب و هوای شدید آسیب پذیر است. ما این کار را با خطر انجام می دهیم. بحران آب و هوا حق اساسی هر کودک را برای سلامتی و رفاه به خطر می اندازد. این مسئولیت جمعی ما است که به کودکان گوش دهیم و در مرکز اقدامات اضطراری آب و هوایی قرار دهیم که از COP28 شروع می شود. این لحظه ای است که در نهایت باید کودکان را در دستور کار تغییرات آب و هوایی قرار داد.»

فراخوان اقدام به هفت اقدام فوری برای رسیدگی به این خطرات فزاینده اشاره می کند. اینها شامل کاهش مداوم در انتشار گازهای گلخانه ای و اقدام در زمینه تأمین مالی آب و هوا، در کنار گنجاندن خاص نیازهای زنان باردار، نوزادان و کودکان در سیاست های مربوط به آب و هوا و بلایا است. این آژانس ها همچنین خواستار تحقیقات بیشتر برای درک بهتر تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت مادر و کودک هستند.

داین کیتا، معاون مدیر اجرایی برنامه ها در UNFPA، آژانس سلامت جنسی و باروری سازمان ملل، گفت: «برای یافتن راه حل های اقلیمی که نیازهای بهداشتی و آسیب پذیری زنان و دختران را تأیید می کند، باید با پرسیدن سؤالات درست شروع کنیم. “راه حل های جهانی آب و هوا باید از برابری جنسیتی حمایت کنند – نه قربانی کنند.”
فراخوان اقدام توسط WHO، یونیسف و UNFPA در یک رویداد راه اندازی آنلاین، همراه با یک خلاصه حمایتی توسط مشارکت برای سلامت مادر، نوزاد و کودک (PMNCH) منتشر شد. خلاصه حمایت از PMNCH با تشریح توصیه‌های خاص برای ذینفعان مختلف – از جمله دولت‌ها، مکانیسم‌های مالی جهانی، کمک‌کنندگان و بنیادها، بخش خصوصی و جامعه مدنی – برای اطمینان از اینکه نیازهای بهداشتی زنان، کودکان و نوجوانان بهتر مورد توجه قرار می‌گیرد، دعوت به اقدام را تقویت می‌کند. سیاست های آب و هوایی، تامین مالی و برنامه ها.

ریت هلن کلارک، رئیس هیئت مدیره PMNCH و نخست‌وزیر سابق می‌گوید: «تغییرات اقلیمی یک بی‌عدالتی بزرگ بین نسلی در زمان ما است.

حفاظت از سلامت و حقوق زنان، کودکان و نوجوانان در مواجهه با بحران آب‌وهوایی غیرقابل مذاکره است.» وزیر نیوزلند: «هر ذینفع، از دولت‌ها گرفته تا بخش خصوصی و جامعه مدنی، از جمله متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، نقش مهمی در حمایت از سیاست‌ها و اقداماتی دارند که از آسیب‌پذیرترین افراد محافظت می‌کنند. فوریت برای ادغام سلامت زنان، کودکان و نوجوانان نیاز به پاسخ‌های اقلیمی تنها یک الزام اخلاقی نیست، بلکه یک استراتژی مؤثر با مزایای بلندمدت برای جوامع تاب‌آور و سالم است.»

دکتر تورج عنصری

کد خبر:33

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *