تأثیر صفحه‌نمایش بر مغز کودکان؛ پیچیده‌تر از آن‌ است که تصور می‌شود

اشتراک‌گذاری در:

زویی کلاینمن، سردبیر بخش فناوری بی‌بی‌سی، در مقاله‌ای تازه با نگاهی شخصی و پژوهشی به یکی از دغدغه‌های اصلی والدین در عصر دیجیتال پرداخته است: اثرات استفاده از تبلت، موبایل و سایر صفحات نمایش بر ذهن و رفتار کودکان

او روایت خود را با تجربه‌ای واقعی آغاز می‌کند؛ زمانی که برای سرگرم کردن فرزند خردسالش، آی‌پد همسرش را در اختیار او قرار داد. پس از مدتی، وقتی تصمیم گرفت آن را از کودک پس بگیرد، با واکنشی خشم‌آلود و غیرقابل‌ پیش‌بینی مواجه شد. لگد زدن، فریاد کشیدن و تلاش برای بازپس‌گیری آی‌پد از سوی یک کودک کمتر از پنج سال، او را به تأمل واداشت که آیا این رفتار نشانه‌ای از وابستگی ناسالم است؟

کلاینمن در ادامه، به چالش‌های فرزندان بزرگ‌ترش در فضای دیجیتال اشاره می‌کند؛ از تجربه شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین گرفته تا واقعیت مجازی. او می‌نویسد که گاهی از فرزندانش می‌شنود یکدیگر را به طعنه تشویق می‌کنند تا «چمن را لمس کنند»؛ اصطلاحی رایج میان نوجوانان برای فاصله گرفتن از دنیای مجازی و بازگشت به زندگی واقعی.

نویسنده با اشاره به سیاست‌های محدودکننده چهره‌های شناخته‌شده فناوری مانند استیو جابز و بیل گیتس درباره دسترسی فرزندانشان به ابزارهای دیجیتال، بر این نکته تأکید دارد که نگرانی درباره تأثیر این ابزارها تنها مختص خانواده‌های عادی نیست.

او در نهایت تأکید می‌کند که تأثیر صفحه‌نمایش بر مغز کودک، صرفاً به «مدت زمان استفاده» مربوط نمی‌شود، بلکه نوع محتوا، شرایط محیطی و میزان تعامل کودک با والدین و دنیای واقعی نیز در این میان نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. به بیان دیگر، این تأثیرات چندلایه، پیچیده و وابسته به بافت زندگی کودک هستند و نباید ساده‌انگارانه درباره آن قضاوت کرد.

برچسب‌ها:

کودکان #فناوری #صفحه‌نمایش #تربیت دیجیتال #آیپد #اعتیاددیجیتال #روانشناسی کودک #زویی کلاینمن #BBC

منبع: BBC فارسی – تأثیر صفحه‌نمایش بر مغز کودکان

کد خبر:3148

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *