جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به گفته یونسکو هر دو هفته یک زبان از میان می رود

اشتراک‌گذاری در:

روز جهانی زبان مادری فرصتی برای یادآوری اهمیت زبان های مادری و نقش ان ها در هویت ، فرهنگ و آموزش افراد است . به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به منظور ترویج و حفاظت از تنوع زبانی و فرهنگی 21 فوریه به نام روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است. در حال حاضر حدود 7000 زبان زنده در جهان وجود دارد ، با این حال بسیاری از این زبانها در حال انقراض هستند. یونسکو تخمین میزند تا پایان قرن حاضر حدود نیمی از زبانهای جهان از بین خواهند رفت.
دلایل متعددی برای انقراض زبانها وجود دارد. تعدادی از زبانهای غالب مانند انگلیسی ، فرانسوی و اسپانیایی در حال گسترش هستند و به تدریج جایگزین زبانهای محلی می شوند. برخی از دولت ها سیاست هایی را می سازند که به زبان خاص و به ضرر زبان های دیگر هستند. همچنین جوامعی که در فقر زندگی می کنند ، منابع کمتری برای حفظ زبان های خود دارند. برای حفاظت از زبانهای کمیاب می توان راهکارهای ساده و کاربردی را اجرا کرد . آموزش زبان مادری و حمایت از تولیداتی مانند کتاب ، فیلم و موسیقی که به زبان محلی ساخته می شوند و ترویج زبانهای محلی از این جمله هستند.
از آنجایی که زبان درآموزش و پرورش نقش اساسی دارد در مناطق دو یا چند زبانه، انتخاب زبان آموزش اهمیت فراوان دارد. آموزش به زبان مادری موجب یادگیری و رشد بهتر دانش آموزان می گردد. دانش آموزانی که به زبان مادری خود آموزش می بینند اعتماد به نفس بیشتری دارند. آموزش به زبان مادری به حفظ زبانهای محلی و بومی کمک می کند. با این حال آموزش به زبان مادری همیشه امکان پذیر نیست. در برخی موارد ، منابع کافی برای آموزش به زبان مادری وجود ندارد. در این موارد آموزش به زبان دوم می تواند بهترین گزینه باشد.
انتخاب بهترین روش آموزش به زبان مادری یا زبان دوم در مناطق دوزبانه به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در مناطقی که دو زبان وجود دارد، آموزش دوزبانه می تواند یک راه حل مناسب باشد. با توجه به اینکه دانش آموزانی که به زبان مادری خود آموزش می بینند رشد بهتر و اعتماد به نفس بالاتری دارند، میتوان آموزش را با تلفیقی از زبان مادری و زبان آموزشی ارایه داد. در صورت عدم وجود منابع کافی برای آموزش هر دو زبان ، آموزش به زبان دوم بهترین گزینه است. باید بدانیم دوزبانه بودن فواید قابل توجهی دارد. افراد دوزبانه از مهارت های شناختی قوی تری برخوردارند و فرصت های شغلی بیشتری پیش رو دارند.

دکتر فتانه امیری

کد خبر:67

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *