به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از خانه رشد تعدادی از برنامه های درمانی اتیسم در کشور کانادا عبارتند از :
PECS■
این روش توسط باندی و فراست با هدف آموزش درخواست کردن و آغاز گری مکالمه طراحی شد. این برنامه در ۶ مرحله انجام می شود و در این روش کودک نحوه ی پاسخگویی به کنش های اجتماعی متقابل را می آموزد. ۶ مرحله ی روش درمانی پکس عبارتند از: آغازگری در درخواست، اصرار و پافشاری در درخواست، تمیز تصاویر، جمله سازی، افزایش پیچیدگی جمله ها و پاسخ به سوالات.
ABA■
روشی است که در آن از اصول انگیزش و یادگیری برای آموزش موثر استفاده می شود. نکته اصلی در این روش این است که پیامدهای کاری که فرد مبتلا به اوتیسم انجام می دهد بر چیزی که یاد می گیرد و کاری که در آینده قرار است انجام دهد موثر است.
Floor Time■
(مدل ارتباط بر اساس تفاوت های فردی و رشدی)
این روش که تحت عنوان DIR نیز شناخته می شود متشکل از 5 مرحله است که طی آن کودک فعالیت هایی طبیعی را انجام می دهد و به واسطه آنها بر مجموعه ای از فعالیتهای ابتدایی و پایه رشد و ارتباط تسلط می یابد. این روش بر «علائق طبیعی کودک و استفاده از آنها به منظور بسیج توجه، مشارکت، تعامل، ارتباط و تفکر» متکی است.
RDI■
(مداخله مبتنی بر رشد ارتباط)
این روش توسط استیون گات استین دکترای روان شناسی کودک ابداع شد. این روش به «مداخله مبتنی بر رشد ارتباط» موسوم است. در اتاق درمان، درمانگر روی زمین نشسته است. کودک اوتیسم مشغول انجام کار خود در اتاق است. درمانگر قطعه ای پازل برمی دارد و با حرکات اغراق آمیز دستش را به سمت قسمت خالی پازل می برد و با جلب توجه کودک، همراه با او تکه ی پازل را سر جای خود قرار می دهد. بدین ترتیب درمانگر فرصت تعامل اجتماعی را بین خود و کودک مهیا می کند.
بهتر است در آخر به این نکته اشاره کنیم:
از آنجایی که درمان اوتیسم نیازمند برنامه های جامع توانبخشی و آموزشی است و این برنامه ها به گونه ای طراحی شده است که با نیاز های فرد مبتلا به این اختلال همخوانی داشته باشد، می توان گفت که بهترین برنامه درمانی، برنامه ای است که استعداد های کودک را تا حد ممکن شکوفا نماید. بنابراین بهتر است والدین در مسیر درمان کودک خود این نکته را مد نظر قرار دهند و با پیگیری درمان کودک خود منجر به ارتقای کیفیت زندگی او شود. خواه این برنامه درمانی در ایران باشد خواه در کشور های دیگر دنیا.