جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بایدها و نبایدها در تقویت حرفه ای راهنمایان گردشگری

اشتراک‌گذاری در:

پایگاه خبری پهنه پرواز همزمان با آزمون جامع گردشگری که صبح جمعه 18 اسفند 1402 در سراسر کشور  ، در هفت دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، راهنمای بوم گردشگری (طبیعت‌گردی)، مدیر فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مدیر فنی طرح تطبیق تأسیسات، کارشناس ارزیاب تأسیسات و مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری برگزار شد ، به طرح مسائلی در این راستا می پردازد. آن چه مسلم است دفتر مطالعات ، آموزش و برنامه ریزی گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ، موسسات آموزشی ، مولفین و نویسندگان ، مدرسین  و صد البته فراگیران محترم ، علاقه مند و کوشا در کلیه زمینه ها  تمام تلاش خود را برای هرچه علمی تر ، حرفه ایی تر و با کیفیت تر کردن ساختار و اندیشه صنعت گردشگری به کار بستند ، اشتیاق فراگیران در وارد شدن به عرصه گردشگری و انتفاع از تنوع کاری و اقتصاد این صنعت غیر قابل انکار است اما واقعیت در عرصه حرفه ایی چیز دیگری است .

افراد بسیاری هستند که با استفاده از فضای مجازی اقدام به برگزاری تورهای غیر مجاز می نمایند و هیچ ارتباطی با جامعه راهنمایان و شرکت های خدمات مسافرتی ندارند و چه لطمات فرهنگی و زیست محیطی را به مقاصد گردشگری با هنجار شکنی ها و مصرف گرایی های خود و البته صنفی را به جامعه راهنمایان گردشگری و شرکت ها و دفاتر خدمات مسافرتی که به سختی و طی مراحل مختلف موفق به دریافت کارت و پروانه کسب می شوند  وارد می کنند .

اما موضوع صرفا به این قشر مظلوم ختم نمی شود در بخش تاسیسات گردشگری هم یا باید سرمایه گذار ، مالک و بهره بردار یکی باشد و آن هم با مشکلات عدیده مجوزات و مالیات ها و قوانین دست و پا گیر و اقتصاد عمومی آسیب پذیر جامعه بتواند مباحثی را که آموزش دیده در تاسیسات خود اجرایی کند یا اگر بخش دولتی است که باید بپذیرد در کنار تعهد و تعقل از افرادی در بخش های مختلف مدیریتی خود استفاده کند که مسط بر دانش ، آگاهی و علم به روز این صنعت هستند و فارغ التحصیل این دوره ها و موفق به گذراندن شرایط استاندارد وزارت مطبوع شده اند .

ولی در بخش سوم که مربوط به ارزیابان و مدیران فنی درجه بندی تاسیسات گردشگری می شود کار باید ریشه ایی تر بررسی شود و از زمان صدور موافقت اصولی ، رسالت استاندارد سازی باید مورد توجه قرار گیرد و شاید بهتر باشد برای سرمایه گذاری که می خواهد واحد گردشگری را تاسیس یا کاربری ابنیه ایی را به تاسیسات گردشگری تبدیل کند مشاور ، ارزیاب یا مدیر فنی را مشخص نماید که از نیت عمل تا ثمره عمل فردی متخصص از جنس تفکر استاندارد وزارت میراث در کنار خود داشته باشد تا هم نیاز به صرف هزینه در تجدید ارزیابی نداشته باشد هم سرمایه به نحو احسنت مصرف شود هم در این بین نیروهای متخصصی که وقت و دانش و هزینه کرده اند برای استاندارد شدن بخش های مختلف گردشگری تلاش می کنند کارآمد تر و حرفه ایی تر عمل نمایند .

کلاس های آموزشی با صرف وقت هزینه با همکاری دفتر آموزش وزراتخانه ، موسسات ، مدرسین ، مولفین و البته فراگیران برگزار و نتایج آزمون اعلام خواهد شد اما با بررسی و توجه کوتاهی به نکات اشاره شد اینجا نقش دفتر عملکرد و بازرسی ،  معاونت سرمایه گذاری و معاونت گردشگری در بهره گیری از سرمایه انسانی آموزش دیده در سیستم آموزشی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی رنگ پیدا می کند امید که به زودی شاهد نقش آفرینی حرفه ایی کلیه دست اندرکاران این صنعت در بخش های مختلف باشیم تا بتوانیم در مسیر توسعه پایدار گردشگری ، اقتصاد و البته محیط زیست خارج از مصرف گرایی بیهوده و زیان ده گام برداریم .

کد خبر:58

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *