جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بانوی هنرمندی که علیرغم معلولیت شدید دغدغه حفظ میراث فرهنگی را دارد

اشتراک‌گذاری در:

فاطمه ساعدی هنرمند دارای معلولیت از استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری پهنه پرواز از مشکلات و موفقیت های خود می گوید. ساعدی از روستای کهنوک محمدی سراوان و دارای معلولیت شدید است. او ضمن معرفی خود در توضیح فعالیت های هنری بیان کرد : از 5 سالگی به هنر سوزن دوزی بلوچ روی آوردم و اکنون بیش از سی سال در این هنر سابقه دارم . پژوهشگر دوخت های سنتی هستم و در زمینه فرهنگ و هنر بلوچستان فعالیت می کنم . البته در کنار این هنر بلوچی دوزی در قالب تولید تابلو ، اکسسوری ، تزیینات لباس ، کروات ، رومیزی و … هم می پردازم. این بانوی هنرمند درخصوص فعالیت ها و دستاوردهای هنری خود گفت : در سال 1402 برگزیده تندیس و دیپلم افتخار در رشته صنایع دستی سومین جشنواره بین المللی همام شدم . دارای پایان نامه برگزیده در چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی در زمینه پژوهش بلوچی دوزی هستم . همچنین 4 اثر بنده در هشتمین جشنواره بین المللی سر و سیمین حضور داشت و در سال 1400 برگزیده تندیس و لوح افتخار دومین جشنواره ملی همام بوده ام . در اولین جشنواره همام در سال 1398 برگزیده  لوح زرین شدم و در پارالمپیک 2020 ژاپن نیز شرکت داشتم و در آبان همین سال در نمایشگاه خانه وارطان شرکت کردم.

فاطمه ساعدی درمورد بلوچی دوزی توضیح داد: بلوچی دوزی به دو صورت “تارشمار” و “تارکش” انجام می شود. در سبک تارشمار ، هنرمند برای اجرای هر تکنیک، مجبور به شمارش تارها است و در سبک تارکش به دلیل ظرافت پارچه ، هنرمندان خبره به صورت چشمی و با حداقل خطا نقوش را به وسیله نخ ابریشم بر روی پارچه می دوزند. این هنرمند که در حال حاضر به دلیل فوت پدر و مادر دسترسی به کارگاه ندارد، مجبور به ادامه فعالت خود بصورت محدود در منزل است و همین امر باعث توقف فعالیت های هنری او و بقیه هنرمندان تیم شده است .

ساعدی درادامه درزمینه موفقیت های تحصیلی خود اضافه کرد: در چندین مرحله بین سالهای 1380 تا 1385 دانش آموز برتر استان و کشور بوده ام و دانشجوی برتر کارشناسی رشته حقوق و کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی سال 1392 و ارشد پژوهش هنر 1399 دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده ام. در سال 1400 نیز بعنوان پژوهشگر برتر دانشگاهی انتخاب شدم. این هنرمند دغدغه مند برای حفظ و مکتوب کردن میراث فرهنگی ایران نیاز به پژوهش میدانی و مراجعه به روستاها و شهرهای استان دارد ولی به دلیل مشکلات اقتصادی و در دسترس نبودن وسایل نقلیه نتوانسته فعالیت های پژوهشی خود را ادامه دهد. فاطمه ساعدی این هنرمند با استعداد و پر انگیزه و پر تلاش جهت راه اندازی کارگاه سوزن دوزی بلوچ ، که جنبه کاری و آموزشی داشته باشد و همچنین فراهم شدن امکانات پزوهشی در جهت ارتقای این هنر ارزشمند از جنبه علمی و عملی تقاضای مساعدت و همکاری از جانب مسولین و دوستداران این هنر را دارد. پایگاه خبری پهنه پرواز با هدف فرهنگ سازی و ارتقا آگاهی جامعه در مورد مسایل و توانمندی های افراد دارای معلولیت ، امید بهروزی و موفقیت بیش از پیش برای این گنجینه های ارزشمند کشور را دارد و آرزوی سرافرازی این هنرمندان و حقظ و نگهداری هویت و میراث کشورمان را دارد.

سردبیر هنری : امینه آزادی

کد خبر:17

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *