مطالعات علمی متعددی نشان میدهد که در سالهای ابتدایی تحصیل، تفاوت قابل توجهی در مهارتهای ریاضی بین پسران و دختران وجود ندارد. اما با گذشت زمان و ورود به مراحل بالاتر آموزشی، شکاف عملکردی به نفع پسران افزایش مییابد.
به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز تحقیقات نشان میدهد که این تفاوتها بیش از آنکه ریشه در تواناییهای ذاتی داشته باشند، ناشی از عوامل اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هستند. نگرشهای جامعه، انتظارات فرهنگی و روشهای تدریس میتوانند به شکل قابل توجهی بر اعتماد به نفس و عملکرد دانشآموزان تأثیرگذار باشند.
برای نمونه، دختران ممکن است به دلیل فشارهای اجتماعی و انتظارات محدودکننده، کمتر به تواناییهای خود در حل مسائل ریاضی باور داشته باشند و این مسئله باعث کاهش عملکرد آنها میشود.
این یافتهها ضرورت بازنگری در نظام آموزشی و فرهنگی را نشان میدهد تا با اصلاح نگرشها و روشها، فرصتهای برابر برای هر دو جنسیت فراهم شود و نابرابریها در عرصههای علمی کاهش یابد.
برچسبها: شکاف جنسیتی، ریاضی، آموزش، تواناییهای تحصیلی، نابرابری اجتماعی
منبع: زومیت