جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا همه ما نابینا می شویم؟

اشتراک‌گذاری در:

همیشه این سوال مهم مطرح است که آیا همه ما نابینا می شویم؟ امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به استفاده از گوشیها، تبلتها و رایانه ها موجب شده است که دچار مشکل در بینایی بشوند، اما این تنها دلیل آسیب زدن به بینایی نمی باشد، گاهی از دست دادن بینایی می تواند بر اثر برخی از بیماریها و یا در اثر ژنتیک رخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز گاهی پیش می آید برخی بیماریها موجب کاهش در بینایی می شوند و یا اینکه به مرور زمان بینایی را کامل از بین می برند. در برخی مواقع بعضی از افراد پس از مشکل در بینایی متوجه بیماری که دارند خواهند شد.

بیماریهایی که موجب کاهش بینایی و یا نابینایی می شود عبارتند از: دیابت، بالا بودن فشار خون، بیماریهای کلیوی، بیماری ام اس، بیماریهای روماتولوژیک و ….. می باشد. برای جلوگیری از نابینا شدن در اثر بیماری بهتر است هر فرد به صورت مرتب بدن خود را چکاب کند تا در صورت بروز هرگونه بیماری به درمان و پیشگیری از کاهش بینایی اقدامات لازم را انجام دهد.

نابینایی بر اثر ژنتیک

چشمان خود را به طور موقت ببندید و سعی کنید حال یک فرد نابینا را درک کنید، واقعا حس دردناکی است. برای فردی که با بینایی کامل درس خوانده و زندگی کرده، از دست دادن بینایی به طور ناگهانی بسیار سخت و دردناک می باشد. از دست دادن بینایی به طور ناگهانی امید ادامه زندگی را در فرد نیز خواهد گرفت.

یکی از دلایلی که تا کنون بیش از شصت و پنج هزار مورد نابینایی بر اثر ژنتیک را ثبت کرده است، بیماری آرپی می باشد. بیماری آرپی در افرادی که حاصل ازدواجهای فامیلی و یا سابقه ازدواج فامیلی در گذشته داشته اند خود را نشان می دهد. بیماری آرپی در واقع یک ژن معیوب در بدن فرد می باشد که عامل نابینایی آن خواهد شد و تاکنون سن از دست دادن نابینایی بر اثر بیماری آرپی نیز مشخص نشده است، به گونه ای که در برخی افراد در سن دوازده سالگی در برخی دیگر بیست و پنج یا چهل و پنج سالگی رخ خواهد داد.

مشکلات بینایی با آب مروارید

آیا همه ما نابینا می شویم؟ باید گفت یک بیماری که با بالا رفتن سن در کمین همه ما می باشد و بینایی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، بیماری آب مروارید چشم است. بیماری آب مروارید چشم یک روند پیری چشم است که با بالا رفتن سن، در افرادی که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار داشته اند به صورت کدر شدن بینایی بروز می کند.

گاهی بیماری آب مروارید در نوزادانی با مشکل ژنتیک نیز دیده شده است. تاکنون راهی برای پیشگیری از آب مروارید گزارش داده نشده است اما با تغذیه سالم، نکشیدن سیگار، نخوردن نوشیدنیهای الکلی و تغذیه سالم سرشار از آنتی اکسیدان می توان به کاهش سرعت بروز این بیماری کمک کرد. تنها راه درمان آب مروارید از طریق جراحی چشم می باشد و درمان دارویی ندارد.

راههای پیشگیری از نابینایی

شاید این سوال که آیا همه ما نابینا می شویم؟ ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده باشد. در پاسخ به این سوال باید گفت تقریبا خطر نابینایی در کمین همه ما است، اما همیشه راهی برای جلوگیری از بروز این مشکل بزرگ وجود دارد. برای جلوگیری از مشکل نابینایی که در اثر ژنتیک است، مشاوره و آزمایشهای ژنتیک پیش از ازدواج الزامی می باشد.

از نابینایی هایی که در اثر بیماریهایی مثل دیابت و یا فشار خون بالا رخ می دهد با کنترل بیماری میتوان از بروز آن جلوگیری کرد. تقریبا تمام جوانان و نوجوانان احتمال اینکه به مرور زمان دچار ضعیف شدن چشم شودند وجود دارد، به همین دلیل کار با کامپیوتر و گوشی ها را باید محدود کنند، به این صورت که اگر در روز سه ساعت با کامپیوتر کار می کنند این زمان را به سه تا یک ساعت تقسیم کنند تا به چشمان خود استراحت لازم را داده باشند. و از مهمترین راههای پیشگیری معاینه مرتب چشمها و تغذیه مناسب و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی

کد خبر:272

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *