جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با نوابغ و مشاهیر معلول جهان

اشتراک‌گذاری در:

جان فوربز نش

جان فوربز نش ریاضیدان نابغه و مطرح آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد دارای معلولیت بود. او در سال ۱۹۵۸ میلادی به بیماری اسکیزوفرنی از نوع پارانوئید دچار شد. او به دلیل این بیماری کرسی استادی خود را از دست داد و نزدیک سه دهه با این بیماری جنگید. جان نش با کمک دوستان و همسرش توانست خود را از بند این بیماری نجات دهد و پس از آن افتخارات علمی بسیاری کسب کند.

به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز، جان نش در تکامل نظریه بازیها ( نظریه بازی ها (به انگلیسی: Game Theory) زیرمجموعه‌ای از علم ریاضیات است که می‌کوشد با استفاده از طراحی و تحلیل سناریو، رفتارها و نتایج تصمیم‌گیری موجوداتی را  که حق انتخاب دارند، در تعامل با یکدیگر پیش بینی کند.

مثال کلاسیک‌و ساده‌‌ی آن بازی سنگ، کاغذ، قیچی است که مصداقی شناخته شده از این نوع فضای تعاملی باشد‌ (چند بازیگر، چند قانون، حق انتخاب و نتایج مشخص برای هر وضعیت)نقش مهمی داشت و در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه نوبل اقتصاد شد. فیلم سینمایی«یک ذهن زیبا» با نقش آفرینی راسل کرو بر اساس زندگی نامه او ساخته شده است.

جان نش صداهایی غیرواقعی را می‌شنید که او را از خطراتی موهوم می‌ترساندند و وادارش می‌کردند کارهایی برخلاف خواسته‌اش انجام بدهد. رفته رفته بر شدت توهمات او افزوده شد تا جایی که توهمات وی شکل بصری نیز یافت و زندگی‌اش در آستانه فروپاشی قرار گرفت. کرسی استادی خود را در دانشگاه از دست داد و بالاخره در بیمارستان بستری شد ولی در این دوران همسرش کنار او بود و به او بسیار کمک کرد.

پزشکان، بیماری‌اش را نوعی اسکیزوفرنی پارانوید تشخیص دادند که با افسردگی خفیف و کاهش اعتماد به نفس همراه شده بود. او با تمام توان سعی کرد تا ذهن خود را ذره ذره اصلاح کند. این فرایند جبرانی چیزی نزدیک به ۳۰ سال از بهترین سال‌های عمر او را گرفت اما امید و اراده‌ای که او از خود نشان داد، کار خودش را کرد و ریاضی‌دان نابغه بالاخره از بند بیماری نجات پیدا کرد.

خودش این‌طور می‌نویسد:
به مرور زمان سعی کردم بخش بیمار ذهن خودم را شناسایی و پاک کنم. سعی کردم رفته رفته ذهنیت عالمانه‌ای را که از قبل داشتم، بازسازی کنم. این کار خیلی طول کشید، خیلی چیزها را از من گرفت اما فکر می‌کنم الان دیگر بخش اعظم آن هذیان‌ها و آن توهمات را دور ریخته‌ام. اینکه در این سن و سال هنوز می‌توانم یک ریاضی‌دان و تئوریسین فعال باشم، به این معنی است که من در مبارزه با بیماری‌ام موفق شده‌ام.

جان فوربز نش خود را از درون تاریک خود بیرون کشید و با جنگ با تخیلاتش دنیای واقعی را پذیرفت. او برای مبارزه با بیماریش مانند دیگر بیماران، قسمت دوست‌داشتنی وجودش را به قبول واقعیت بخشید.

کتاب ذهن  زیبا که در ۱۹۹۸ میلادی منتشر شد و نیز فیلمی با همین نام با بازی راسل کرو در نقش نش و کارگردانی ران هاروارد که در ۲۰۰۱ به نمایش درآمد، دربارهٔ زندگی او ساخته شده‌است .ثاین فیلم برندهٔ چهار جایزه اسکار از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم  شد.همچنین مستند جنون درخشان که نگاه دقیق‌تر و وفادارتری به زندگی او داشته‌است، در مورد اوست.
در بخش بعدی به معرفی کتاب ذهن بیمار خواهیم پرداخت.

کد خبر:246

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *