⃣ یادگیری همیارانه
یادگیری همیارانه شرایطی است که در آن دو یا چند نفر با یکدیگر تلاش میکنند تا مفهومی را یاد بگیرند. بر خلاف یادگیری فردی، در این شیوه افراد بر منابع و مهارتهای یکدیگر سرمایهگذاری میکنند.
این روش ریشه در نظریهی لئو ویگوتسکی و مفهوم «منطقه مجاور رشد» دارد. بهطور معمول، تکالیفی وجود دارد که یادگیرندگان یا قادر به انجام آن هستند یا نیستند. منطقه مجاور رشد جایی است که مهارتهای لازم برای رشد یادگیری، توسط یک راهنما یا همکار در اختیار یادگیرنده قرار میگیرد.
یادگیری همیارانه نقش مهمی در توسعه تفکر انتقادی دارد. در کار گروهی، دانشآموزان میتوانند به سطوح بالاتر یادگیری و اطلاعات گستردهتر دست یابند، و این هم برای مربیان و هم برای دانشآموزان مفید است.
مطالعات نشان دادهاند که یادگیری همیارانه مناطقی از مغز را فعال میکند که مسئول پردازش هیجانی و اجتماعی هستند. این بدان معناست که این شیوه با ساختار مغز اجتماعی ما همخوانی دارد.
مزایای یادگیری همیارانه شامل:
پیشرفت تحصیلی
توسعه مهارتهای اجتماعی
افزایش همدلی و انگیزه
کاهش رفتارهای پرخاشگرانه
توانایی پذیرش دیدگاههای مخالف
ارتقای مهارت حل مسئله
برای تشکیل گروه در یادگیری همیارانه، ظرفیتها و تواناییهای هر دانشآموز باید در نظر گرفته شود و معلم بهعنوان ناظر بر فعالیت گروه نظارت کند تا محیط یادگیری اثربخش فراهم شود.
منبع و راهبردها: https://t.me/apfaragiir
برچسبها: #یادگیری همیارانه #هیجان مثبت #مهارت اجتماعی #تفکر انتقادی #روش آموزش #دانش آموز





