جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تب طوطی را باید جدی بگیریم

اشتراک‌گذاری در:

سازمان بهداشت جهانی از شیوع بیماری عفونی “سیتاکوز” که بین انسان و دام مشترک است خبر داد. به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز،  این عفونت باکتریایی که به تب طوطی معروف است ، از پرندگان وحشی و خانگی منتقل می شود . پرندگان آلوده که گاها بیمار هم به نظر نمی‌رسند،  هنگام نفس کشیدن یا از طریق فضله کردن ، باکتری ها را در اطراف خود منتشر می کنند.

مطالعات نشان داده است که انتقال تب طوطی از انسان به انسان بسیار نادر است و در بیشتر موارد افرادی مبتلا شده اند که در معرض پرندگان اهلی یا وحشی بوده اند . گاز گرفته شدن توسط پرنده یا تماس منقار با دهان افراد ، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. انسان ها معمولا با تنفس کردن غبار یا تماس با فضولات پرندگان آلوده به تب طوطی می شوند.

افراد پس از اینکه در معرض این پرندگان قرار می‌گیرند پس از یک یا دو هفته عوارض بیماری در آنها مشهود می‌گردد که معمولا با ناخوشی خفیف شروع می‌شود و سپس با سردرد شدید، درد عضلانی ، اسهال ، سرفه خشک و تب و لرز همراه است . این بیماری عفونت شدید شش ها و درگیر کردن طحال را هم در پی خواهد داشت . البته این بیماری بندرت منجر به مرگ انسان می شود .

سازمان بهداشت جهانی با نظارت بیشتر بر این بیماری به افرادی که پرندگان خانگی دارند توصیه می کند حتما قفس ها را تمیز نگه دارند و پرندگان را بیش از حد در قفس نگهداری نکنند . این سازمان همچنین پزشکان را تشویق کرده است که از بیماری های عفونی بیشتر مراقبت کنند و در تماس با افرادی که پرندگان خانگی دارند بخواهند موارد بهداشتی را رعایت و با استفاده از دستکش،  انتقال این بیماری را به حداقل برسانند .

کد خبر:59

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *