چگونه میتوانیم بدون افزایش بیش از حد جمعیت در مقاصد محبوب سفر کنیم؟ در این قسمت از برنامه «مناطق هوشمند»، ما به ترانسیلوانیا سفر میکنیم تا راهکارهای گردشگری نوآورانه نظیر صرف غذا در منزل محلیها در مناطق روستایی را بررسی کنیم.
به گزارش پایگاه خبری پهنه پرواز به نقل از یورونیوز بسیاری از گردشگران میخواهند از مشهورترین بناها بازدید کنند. چگونه میتوان گردشگری را از نو توزیع کرد؟ یوجین فان مانن، محقق دانشگاه علوم کاربردی بردا و راهبر پروژه اروپایی «گردشگری متوازن» میگوید: «ما دوست داریم بر رفتار گردشگران اثر بگذاریم، اما کار راحتی نیست». «چگونه آنها را تشویق کنیم که به مقاصد دیگری بروند که کمتر شلوغ هستند، اما تجربه بازدید از آنها به همان اندازه جذاب است؟»
«چگونه آنها را تشویق کنیم که به مقاصد دیگری بروند که کمتر شلوغ هستند، اما تجربه بازدید از آنها به همان اندازه جذاب است؟»
یوجین فان مانن
راهبر پروژه گردشگری متوازن
این سؤالی است که پروژه اروپایی «گردشگری متوازن» که بودجه آن به طور مشترک توسط Interreg Europe تامین میشود، در صدد پاسخ به آن است.
این ابتکار که در سال ۲۰۲۳ با هدف تحول صنعت گردشگری آغاز شد، شش شهر و منطقه اروپایی شامل رم، آمستردام، سویا، تالین، کراکوف و براشوف را گرد هم آورده است. این شهرها با راهنمایی دانشگاه علوم کاربردی بردا، در حال تبادل دانش، تجربه، راهکارها و بهترین شیوهها هستند تا کیفیت و پایداری گردشگری را در مناطق خود بهبود ببخشند.
«هدف اصلی این پروژه آن است که به شرکای آن کمک کند تا با بهبود راهبردها و سیاستهای خود، بر مشکل گردشگری بیشازحد غلبه کنند.* چگونه؟ فان مانن توضیح میدهد: «با توزیع گردشگران در مکان و زمان.»
در حال حاضر شرکای پروژه در شهر براشوف، در قلب ترانسیلوانیا، گرد هم آمدهاند. این شهر که بهتازگی فرودگاهی جدید راهاندازی کرده، از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است. اگرچه هنوز با مشکل ازدحام بیشازحد مواجه نشده، اما تمام عوامل لازم برای تبدیل شدن به شهری شلوغ و پرتراکم را دارد.
نهادهای شهر براشوف میخواهند با بهرهگیری از تجربیات و چالشهایی که شرکای پروژه در شهرهایی مانند آمستردام، رم یا سویا پشت سر گذاشتهاند، از بروز مشکلات مشابه جلوگیری کنند. هدف ما توسعه پایدار کل منطقه کلانشهری است، که هم مناطق شهری و هم نواحی روستایی را در بر میگیرد.* آلینا نیکوارا، معاون مدیر آژانس متروپولیتن براشوف میگوید: «اگر بتوانیم جریان گردشگران را از شلوغترین مناطق به مکانهای کمتر بازدید شده هدایت کنیم، کل جامعه بهرهمند خواهد شد.»
«اگر بتوانیم جریان گردشگران را از شلوغترین مناطق به مکانهای کمتر بازدید شده هدایت کنیم، کل جامعه بهرهمند خواهد شد»
آلینا نیکوارا
معاون مدیر آژانس متروپولیتن براشوف
این آژانس یکی از طرحهای شاخص منطقه برای توزیع مجدد گردشگری را با نام برنامه گاسترو لوکال راهاندازی کرده است. ساکنان مناطق روستایی، مانند روستای واما بوزائولی که در نزدیکی منطقه حفاظت شده طبیعت والیه زیمبریلور قرار دارد، درهای خانههای خود را باز میکنند تا غذاهای خانگی را به مسافران با قیمت ثابت ۱۶ یورو ارائه دهند.
آلینا تونی، یکی از آشپزان برنامه، توضیح میدهد: «گاسترو لوکال انجمنی از مردم محلی است که «در شهر شروع به کار کردند چون اینجا رستورانی وجود نداشت.»
بویی مسحورکننده از آشپزخانه او به مشام میرسد. آلینا و دیگر مکانهای گاسترو لوکال، غذاهای فوقالعادهای را که با محصولات محلی تهیه شده است ارائه میدهند.
آلینا تونی
آشپز گاسترو لوکال
شرایط این برنامه، علاوه بر قیمت ثابت برای هر منو بدون احتساب نوشیدنیها، شامل قبولی در بازرسیهای بهداشتی توسط مقامات محلی نیز میشود. علاوه بر این، ۷۰٪ از محصولات باید از منابع محلی تامین شود. آلینا به ما میگوید که بیشتر محصولات ارگانیک هستند و توسط تولیدکنندگان محلی تهیه میشوند.
آلینا در آشپزخانهاش غذاهای خانگی را برای مسافران آماده میکندیورونیوز
آلینا میگوید: ««آنچه به گردشگران ارائه میدهیم همان چیزی است که ما بهعنوان یک خانواده میخوریم.» این امر یک تجربه غذایی منحصربهفرد را تضمین میکند که برای گردشگران، ساکنان و تولیدکنندگان محلی نیز سودمند است. اگر به ترانسیلوانیا سفر میکنید، این قطعاً فرصت استثناییای است تا منطقه را دور از جمعیت گردشگران کشف کنید.